جمعه 13 مهر 1403

معلمان دبستان 5 دقیقه از کلاس را به "بازی" اختصاص دهند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
معلمان دبستان 5 دقیقه از کلاس را به "بازی" اختصاص دهند

معاون وزارت آموزش و پرورش گفت: بازیهایی را از معاونت تربیت‌بدنی دریافت کردیم که قابلیت اجرا در کلاس درس را دارد و معلم در کلاس درس 45 دقیقهای بین دو موقعیت یادگیری میتواند به مدت 5 دقیقه دانش‌آموز را با یکی از بازیهای تعریف شده به نشاط بیاورد.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، معصومه نجفی درباره اهمیت بازی در یادگیری دانش آموزان ابتدایی گفت: کلید واژه بازی در آموزش دوره ابتدایی به قدری مهم است که در اسناد بالادستی نیز آمده است، در واقع باید توجه داشته باشیم که موقعیت یادگیری دانش آموزان دوره ابتدایی را در قالب بازی فراهم کنیم تا یادگیری به نحو بهتری صورت گیرد، زیرا دانش آموزان به وسیله بازی نشاط مییابند و دانش آموزی که حالش خوب باشد قطعاً در یادگیری موفقتر خواهد بود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: خانهای با عنوان خانه اسباب بازی در مدارس باید ایجاد شود و برای این کار باید اتاقی در مدارس پیش بینی کرد. مهم این است که با آوردن بازی به کلاس درس، همه ضروریات آموزش را با بازی تلفیق و موقعیت بازی ایجاد کرد.

وی درباره اینکه آیا بستهای برای زبان آموزی اول ابتدایی تدارک دیده شده است، گفت: بستهای ایجاد کردهایم که در آن بازیهای کلاسی طراحی شده و معلم ملزم است هنگام زبان آموزی از فعالیتهایی که در بسته قرار داده شده استفاده کند.

نجفی ادامه داد: در حال حاضر بازیهایی را از معاونت تربیت بدنی دریافت کردهایم که قابلیت اجرا در کلاس درس را دارد، بنابراین معلم در کلاس درس 45 دقیقهای بین دو موقعیت یادگیری میتواند به مدت 5 دقیقه دانش آموز را با یکی از بازیهای تعریف شده به نشاط بیاورد تا فضای فکری او را از یک موقعیت یادگیری به موقعیت دوم یادگیری هدایت کند.

وی تأکید کرد: شاید بازی از نگاه بزرگسالان بازی باشد اما برای بچهها مفهوم زندگی را دارد، بنابراین همه باید به اهمیت و ضرورتش در آموزش کودکان توجه ویژه داشته باشیم.

نجفی ایجاد کتابخانه کلاسی را از دیگر فعالیتهای مهم آموزش ابتدایی دانست و گفت: در حال حاضر از کتابخانه کلاسی رونمایی شده و با تجهیز تعدادی از کلاسها برای دانش آموزان پایه اول تا ششم قفسهای از کتابهای متناسب با ساحتهای شش‌گانه سند تحول داشته باشیم.

نبود گوش شنوا برای شنیدن نوجوانان / تلاش برای ایجاد فضای گفت‌وگوی دانش‌آموزان با مسئولان

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: اقدامات فکری، نقشه مفهومی و اجرای پایلوت کتابخانه کلاسی انجام و در مرحله جذب اعتبارات هستیم و هدف گذاری ما این است که در آیندهای نزدیک 120 هزار کلاس درس را تجهیز کنیم.