سه‌شنبه 28 فروردین 1403

معمای گوی درخشان آسمان آلاسکا حل شد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
معمای گوی درخشان آسمان آلاسکا حل شد

دانشمندان معمای یک گوی چرخان نورانی که ماه گذشته از آسمان آلاسکا گذر کرد را حل کردند. به نظر می‌رسد که این گوی عجیب که توجه‌ها را از شفق‌های قطبی به خود معطوف کرد، بقایای سوخت یک موشک چینی بوده که از آسمان عبور می‌کرده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، شاهدان عینی در سراسر ایالت این پدیده عجیب را در روز 29 مارس حوالی ساعت پنج صبح به وقت محلی مشاهده کردند. "لزلی اسمالوود"(Leslie Smallwood) یکی از ساکنان فیربنکس (Fairbanks) که شاهد این رویداد بود، به پایگاه خبری محلی گفت: به نظر می‌رسید چیزی درون آن درحال چرخش است. او افزود: این گوی بسیار از ماه کامل بزرگ‌تر بود و از شمال شرقی به سمت جنوب غربی حرکت می‌کرد.

یک دوربین شکاری خودکار تصاویری از این گوی درخشان که از مقابل شفق قطبی عبور می‌کرد، ثبت کرده است. این دوربین شکاری توسط ران موری (Ronn Murray) و مارکتا موری (Marketa Murray)، زوجی که در فیربنکس تورهای عکاسی از شفق قطبی برگزار می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دوربین هر 45 ثانیه یک بار از آسمان عکس می‌گیرد تا مردم بتوانند شفق‌های قطبی را در لحظه تماشا کنند. دوربین شکاری ران و مارکتا شش تصویر از این گوی درخشان ثبت کرده است که نشان می‌دهد این شی دست کم چهار دقیقه و نیم قابل مشاهده بوده است.

این گوی بدون هیچ توضیحی از آسمان گذر کرد اما دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل عکسها دریافتند که این جسم آبی‌رنگ می‌تواند بخشی از سوخت یک موشک چینی باشد.

"جاناتان مک‌داول"(Jonathan McDowell)، اخترشناس مرکز اخترفیزیک هاروارد اسمیتسونیان در ماساچوست به KUAC گفته است: من بسیار مطمئن هستم که آن چه مردم دیده‌اند، تخلیه سوخت از یک موشک چینی بوده است. او افزود، مسیر حرکت این گوی با مسیر پرواز یک موشک چینی که دو ماهواره را به مدار می‌رساند مطابقت داشت. این موشک یک موشک دو بخشی به نام لانگ مارچ 6 بوده که از تایوان به فضا پرتاب شد.

وی افزود: احتمالا این موشک سوخت باقیمانده را در فضا رها کرده به گونه‌ای که سوخت منجمد شده و به شکل توپ بزرگی در آمده و نور خورشید آن را روشن کرده است. احتمالا این ابر صدها مایل وسعت دارد و به همین دلیل است که بسیار بزرگ به نظر می‌رسد.

سایر دانشمندان نیز با توضیحات مک‌داول موافقند. "مارک کوند"(Mark Conde)، فیزیکدان دانشگاه آلاسکا فیربنکس می‌گوید: یک ابر درخشان از گاز که در معرض نور خورشید قرار بگیرد، این گونه به نظر می‌رسد.

به نظر می‌رسد این گوی در حال چرخش بوده زیرا زمانی که موشک‌ها سوخت خود را تخلیه می‌کنند برای حفظ مدار وارد یک چرخش کنترل شده می‌شوند. مک داول می‌گوید: این موشک در حالی که مانند یک آب‌پاش باغچه می‌چرخیده سوخت را به سمت بیرون هدایت می‌کرده است.

این اولین باری نیست که چنین پدیده‌ای رخ می‌دهد. در اکتبر سال 2017 یک گوی بزرگ‌تر در آسمان سیبری دیده شد. در آن زمان، سوخت یخ‌زده از یک موشک نظامی روسی آمده بود.

انتهای پیام

معمای گوی درخشان آسمان آلاسکا حل شد 2