شنبه 29 اردیبهشت 1403

مهم ترین ماشین آلات صنایع چوب و ام دی اف

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
مهم ترین ماشین آلات صنایع چوب و ام دی اف

اخبار شرکتها - همان طور که گفته شد تنوع ماشین آلات و ابزارآلات صنایع چوب بسیار بالا است و در این مقاله قصد داریم به معرفی چند نمونه از دستگاه های نجاری و صنایع چوب به همراه لوازم مصرفی و قطعات یدکی آن ها بپردازیم.

ماشین آلات صنایع چوب

یکی از اساسی ترین مراحل در ایجاد یک کارگاه صنایع چوب تهیه ماشین الات مناسب و مورد نیاز است. در مرحله اول باید دقت شود که متناسب با نوع تولید دستگاه ها را انتخاب کنیم. مهم ترین ماشین آلات در کارگاه صنایع چوب و ام دی اف دستگاه برش یا همان دورکن یا میز برش است. مورد دوم دستگاه مکنده می‌باشد و علاوه بر این دو مورد دستگاه هایی مثل لبه چسبان و سی ان سی در اولویت می‌باشند. در ادامه به بررسی چند مورد از ماشین آلات ذکر شده و قطعات مصرفی آن ها خواهیم پرداخت.

میز برش

یکی از مراحل اصلی در تولید محصولات چوبی برش اساسی و درست چوب و ام دی اف می‌باشد برای برش چوب و ام دی اف از ساده ترین ابزار که اره است استفاده می‌شود تا دستگاه های بزرگ کات و پانل بر. میز برش یکی از مهم ترین دستگاه های برش است که در کارگاه های کوچک و بزرگ کارایی دارد و در طول ریل های مختلف تولید می‌شود. معمولا میز برش با طول ریل های رایجی همچون 3 و 3.80 و 3.20 یا 2.20 تولید می‌شود که با توجه به فضای کارگاه و ابعاد وسایلی که تولید می‌شوند باید انتخاب شوند. دورکن ها یا همان میز برش در مدل های مختلف دستی و تمام اتوماتیک تولید می‌شوند و علاوه بر این بعضی از آن ها به صورت تک تیغ و تعدادی هم به صورت دو تیغ ساخته شده اند. دورکن تک تیغ که به بدون خط زن نیز معروف است دارای یک تیغ می‌باشد و مدل دو تیغ یا همان خط زن دار علاوه بر تیغ اصلی دارای یک تیغ خط زن نیز می‌باشد.

مکنده

برخی از ماشین آلات صنایع چوب ممکن است مقداری ذرات سمی فرمالدهید در شکل گازی منتشر نمایند. برش دستی یا مکانیکی یا فرایند سایش روی قطعه کار باعث تولید گرد و غبار چوب یا فیبرهای سلولزی می‌شود. گرد و غبار چوب تولیدی از اره کاری، خراش یا ماشین‌کاری ممکن است باعث خشکی بینی، تحریک، سرفه و سینوزیت گردد. گرد و غبار چوب به عنوان عاملی بالقوه برای سرطان توسط osha و NTP مورد توجه قرار گرفته است. از طرفی انباشت تراشه‌های چوب و یا MDF روی قطعه کار باعث کاهش سرعت و دقت نیز می‌شود. از این رو استفاده از دستگاه مکنده مناسب برای انواع دستگاه تراش و برش و لبه چسبان مهم و حیاتی است. میزان سرعت مکش، حجم مکندگی و حجم کیسه‌های جمع آوری و همچنین مشخصات فنی موتور دستگاه مکنده از اصلی‌ترین معیارهای خرید این دستگاه می‌باشد و برای اطلاع از قیمت مکنده می‌توانید به وب سایت چوبینر مراجعه کنید.

مکنده‌ها در انواع مختلفی از قبیل داخل سالنی، صنعتی و مرکزی تولید می‌شوند و در ابعاد متفاوتی عرضه می‌شوند. همچنین قابل ذکر است که مکنده‌ها دارای سرعت، قدرت موتور و حجم مکش متفاوت از همدیگر می‌باشند.

  • مکنده مرکزی
  • مکنده داخل سالنی
  • مکنده صنعتی

قطعات مصرفی ماشین الات

همان طور که در بخش قبل گفته شد برای استفاده از ماشین آلات بدون شک قطعات یدکی، لوازم مصرفی و مواد اولیه نقش مهمی دارند. دستگاه هایی مثل میز برش، مکنده، سی ان سی و... نیز از این قاعده مستثنا نیستند و برای راه اندازی به قطعات مصرفی مخصوصی احتیاج دارند برای مثال لوله خرطومی هواکشی یا تیغ اره یا تیغ سی ان سی نمونه هایی از قطعات مصرفی مورد نیاز در صنعت چوب هستند.

لوله خرطومی هواکشی

با توجه به این که در کارگاه های تولید لوازم مختلف یا در محیط هایی که آلودگی وجود دارد بهتر است ضایعات و مواد آلوده را به محیط خارج از کارگاه منتقل کرد از لوله خرطومی هواکشی استفاده می‌شود. لوله هواکشی یا لوله خرطومی هواکشی از جنس PVC تولید می‌شود و برای انتقال ذرات چوب، براده های چوب و گردغبار حاصل از برش و سنباده کاری، انتقال کاه و... قابل استفاده است.

تیغ اره

یک نمونه دیگر از قطعات مصرفی بسیار کاربردی تیغ اره است تیغ اره که به تیغ دیسکی نیز معروف است در قطر و تعداد دندانه مختلف تولید می‌شود و برای برش چوب و ام دی اف قابل استفاده است. تیغ اره در انواع مختلفی مثل ام دی اف بر، چوب بر، شیارزن، خط زن و... تولید می‌شود و هر مدل نیز در ابعاد مختلف با تعداد دندانه های متفاوت تولید می‌شود علاوه بر این باید دقت شود که در زمان خرید زاویه دندانه و تیپ دندانه ها بررسی شود که تیغ اره مناسب متریال ما باشد نه اینکه با استفاده و نصب بر روی دستگاه هم متریال آسیب ببیند هم تیغ لب پر شود و حتی دستگاه آسیب ببیند.

مهم ترین ماشین آلات صنایع چوب و ام دی اف 2
مهم ترین ماشین آلات صنایع چوب و ام دی اف 3