شنبه 15 اردیبهشت 1403

موردی از بیماری تب کنگو در قزوین مشاهده نشده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
موردی از بیماری تب کنگو در قزوین مشاهده نشده است

قزوین - ایرنا - تاکنون موردی از بیماری تب کنگو که از طریق تماس با خون و یا ترشحات و لاشه دام آلوده به انسان منتقل می شود، در استان قزوین مشاهده و گزارش نشده است.

مدیرکل دامپزشکی قزوین روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: همه اقدامان پیشگیرانه و تمهیدات بهداشتی لازم برای پیشگیری از این بیماری در واحدهای دامی استان قزوین از سوی این دستگاه اتخاذ شده و در حال اجراست.

دکتر حمید زینالی یا اشاره به ارایه آموزش به جامعه هدف و سم پاشی واحدهای دامی قزوین برای مقابله با تب کریمه کنگو، افزود: رعایت مراقبت های بهداشتی از سوی دامپزشکان، دامداران و کارکنان کشتارگاه ها و واحدهای عرضه آلایش های دامی می تواند به جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو کمک کند.

وی شیوع تب کریمه کنگو در فصل های گرم سال به ویژه خرداد تا شهریور دانست و اظهار داشت: با توجه به بارندگی های قابل توجه و رشد علف ها، شرایط مساعدی برای زیست و تکثیر انواع حشرات از جمله نوعی کنه که عامل انتقال تب کنگو است، فراهم شده و از این رو باید مراقبت های بهداشتی در دامداری ها، کشتارگاه ها و واحدهای عرضه آلایش های دامی تشدید شود که البته اداره کل دامپزشکی قزوین نظارت های خود در این خصوص را تشدید کرده است.

این مسوول با بیان اینکه در کشتارگاه های صنعتی گوشت استحصالی به مدت 24 ساعت در سردخانه ها نگهداری می شود و فرایند جمود نعشی را به درستی طی می کند، اظهار داشت: با این فرایند خطر بسیاری از بیماری ها و ویروس ها از جمله تب کریمه کنگو دفع می شود.

زینالی به دامداران سنتی و افرادی که در محیط غیرصنعتی اقدام به ذبح دام می کنند توصیه کرد تا از مصرف گوشت تازه خودداری کنند و برای جلوگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو گوشت تازه ذبح شده را به مدت 24 ساعت در فضای معمولی یخچال و نه در جایخی در دمای بین 2 تا 4 درجه سانتیگراد نگهداری کنند تا فرایند دفع بیماری ها طی شود.

تب کریمه کنگو یک بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد است که از طریق کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود.

این بیماری در فصل‌های گرم سالو همزمان با زمان رشد و تکثیر کنه‌ها شیوع پیدا می کند.

عامل تب کریمه کنگو نوعی کنه است که از بدن دام ها به عنوان میزبان استفاده می کند.

این بیماری اولین بار در سال 1944 در شبه جزیره کریمه مشاهده شد و از آن پس تب کریمه نام گرفت. تب و سردرد، درد کمر، درد مفاصل، درد شکم و استفراغ، چشمان قرمز، سرخ شدن صورت، سرخ شدن حلق و نقاط قرمز روی سقف دهان از علایم اولیه بیماری تب کریمه کنگو در انسان به شمار می رود.

*س_برچسب‌ها_س*