سه‌شنبه 17 مهر 1403

موفقیت ایران در رکوردشکنی تولید غلات

وب‌گاه مشرق نیوز مشاهده در مرجع
موفقیت ایران در رکوردشکنی تولید غلات

خشکسالی حریف شکوفایی کشاورزی ایران نشده و رکورد تولید غلات، محصولات دامی و غذا در سال زراعی جاری خواهد شکست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: خشکسالی حریف شکوفایی کشاورزی ایران نشده و رکورد تولید غلات، محصولات دامی و غذا در سال زراعی جاری خواهد شکست. این تازه‌ترین برآورد سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از جزئیات تولیدات کشاورزی ایران است که در جدیدترین گزارش چشم‌انداز غذایی جهان منتشر کرده است.

روزنامه همشهری ضمن انتشار این خبر افزود: ایران در سال زراعی گذشته 10/4 میلیون تن گندم تولید کرده بود؛ اما در سال زراعی جاری، با وجود تداوم خشکسالی و البته به مدد افزایش نسبی قیمت خرید تضمینی گندم، تولید این محصول استراتژیک در کشورمان 25 درصد رشد کرده و طبق برآورد فائو به 13 میلیون تن خواهد رسید. این اتفاق در مورد برنج نیز رخ داده و تولید آن 15 درصد افزایش پیدا کرده است.

در جدیدترین گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) موسوم به چشم‌انداز غذایی جهان، تولید غلات ایران در سال زراعی 2022 میلادی 19/5 میلیون تن برآورد شده است.

در گزارش سال گذشته فائو، تولید غلات ایران 16/8 میلیون تن برآورد شده بود و با این حساب، تولید سال 2022 حدود 16 درصد بیشتر شده است.

طبق آمارهای فائو، همزمان با افزایش تولید داخلی غلات در ایران، واردات این محصولات کاهش یافته و کل واردات غلات ایران در سال 2022 بالغ بر 18/3 میلیون تن محاسبه شده که این رقم نسبت به سال قبل 15 درصد کاهش داشته است.

آخرین برآوردهای فائو حاکی است کل ذخایر غلات ایران از 10/3 میلیون تن در سال 2021 به 12/7 میلیون تن در پایان سال 2022 خواهد رسید که بیانگر افزایش 23 درصدی است.

براساس داده‌های این سازمان بین‌المللی، از کل ذخایر 12/7 میلیون تنی غلات ایران در سال 2022 بالغ‌بر 8/5 میلیون تن مربوط به ذخایر گندم است و با این حساب، با توجه به ذخایر 6/5 میلیون تنی گندم ایران در سال قبل، ذخیره این غله استراتژیک در کشورمان 2/1 تن معادل 32/8 درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد در گزارش خود، تولید گندم ایران در سال زراعی 2022 را 13 میلیون تن برآورد کرده است که نسبت به تولید 10/4 میلیون تنی سال قبل، رشد قابل‌توجه 25 درصدی داشته است.

در مقابل، واردات گندم ایران در همین سال 37 درصد کاهش پیدا کرده و درحالی‌که سال پیش 7/9 میلیون تن گندم وارد کرده بود، امسال فقط 5 میلیون تن واردات گندم خواهد داشت. این نهاد بین‌المللی همچنین تولید ذرت ایران در سال زراعی 2022 را 1/3 میلیون تن و تولید جو ایران را 3 میلیون تن برآورد کرده که تغییری نسبت به سال قبل نداشته است. تولید دانه‌های روغنی نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح 900 هزار تن باقی مانده است.