پنج‌شنبه 7 تیر 1403

نمایش 120 اثر هنری از دوره رنسانس در یک شهر کوچک اسپانیا

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
نمایش 120 اثر هنری از دوره رنسانس در یک شهر کوچک اسپانیا

نمایشگاهی از آثار هنری مربوط به دوره رنسانس در شهر کوچکی در 100 مایلی مادرید، پایتخت اسپانیا، برگزار می‌شود و میزبان 120 اثر با قدمت تاریخی بالاست که برای نخستین‌بار جمع‌آوری شده و به نمایش درخواهند آمد.

به گفته برگزارکنندگان، یکی از اهداف این نمایشگاه، که در یک کلیسای زیبای ناتمام در شهر البا ده تورمس برگزار شده است، بررسی چگونگی ورود هنر ایتالیایی و هلندی به این کشور اروپایی و تاثیر آن بر شکل‌گیری رنسانس هنری در آن می‌باشد.

اگرچه آلبا دی تورمس یک تاریخ غنی و پرشور دارد، اما مکانی معمول برای برپایی نمایشگاه‌های هنری نیست؛ بلکه عموماً این برنامه‌های فرهنگی در مادرید یا بارسلونا برگزار می‌شوند و دیگر هدف برگزارکنندگان این نمایشگاه کمک به ایجاد تعادل در جغرافیای فرهنگی اسپانیا است.

«ما می‌خواهیم محدوده‌ها را تغییر دهیم تا مردم این‌گونه چیز‌ها را فقط در مادرید، بارسلونا، سوئیس و یا والنسیا نببینند.» خوزه گومز فرچینا، متصدی نمایشگاه و متخصص هنر گفت و تأکید کرد آن‌ها قصد دارند مردم را به این شهر در شمال‌غرب اسپانیا بیاورند.

گومز فرچینا با بیان اینکه نود درصد از آثار موجود در این نمایشگاه تا به امروز در معرض دید عموم قرار نگرفته‌اند، گفت که وی معتقد است این نمایشگاه با گرد آوردن بازدیدکنندگان، نقش مهم و تصمیم‌گیرنده‌ای که والنسیا در تاریخ هنر اسپانیا داشته است را نمایان‌تر خواهد کرد.

تمرکز این نمایشگاه بر اثری است که به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاورد‌های رنسانس اسپانیا تلقی می‌گردد و به دست خوان دو ژوانس نقاس اسپانیایی از مسیح مصلوب شده تصویر شده است و در کنار آن، آثاری با قدمت تاریخی که تاثیرات خارجی را در شکل‌گیری هنر در والنسیا نشان می‌دهد، به نمایش درآمده است.

به گفته متصدی این نمایشگاه، شهر والنسیا بین سال‌های 1400-1500، به عنوان بندری که اسپانیا را به رم، ناپل و فلاندر متصل می‌کرد، به یک دروازه فکری و هنری تبدیل شده بود و مانند پاریس و میلان مرکز فرهنگی، ادبی، اجتماعی و اقتصادی کشور محسوب می‌شد.

در این نمایشگاه نقاشی‌هایی از دو استاد اسپانیایی، فرناندو یانز و فرناندو لانوس که گفته می‌شود در کنار لئوناردو داوینچی بخشی از محراب اصلی کلیسای جامع فلورانس را نقاشی کرده‌اند نیز به نمایش گذاشته شده است.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی