دوشنبه 16 مهر 1403

هشدار آموزش و پرورش به معلمان درباره تنبیه بدنی دانش آموزان

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
هشدار آموزش و پرورش به معلمان درباره تنبیه بدنی دانش آموزان

بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدارس، تنبیه بدنی و سوءرفتار با دانش‌آموزان به هر دلیلی ممنوع است. با این حال، این ممنوعیت در برخی مدارس همچنان رعایت نمی‌شود و به‌تازگی خبری از تنبیه بدنی یک کودک در رسانه‌ها منتشر شده است. بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدارس، تنبیه بدنی و سوءرفتار با دانش‌آموزان به هر دلیلی ممنوع است. با این حال، این ممنوعیت در برخی مدارس همچنان رعایت نمی‌شود و به‌تازگی خبری از...

بر اساس آیین‌نامه اجرایی مدارس، تنبیه بدنی و سوءرفتار با دانش‌آموزان به هر دلیلی ممنوع است. با این حال، این ممنوعیت در برخی مدارس همچنان رعایت نمی‌شود و به‌تازگی خبری از تنبیه بدنی یک کودک در رسانه‌ها منتشر شده است.

به گزارش عرشه آنلاین، سال‌هاست که موضوع تنبیه بدنی و آزار روانی در مدارس ایران به یکی از چالش‌های جدی نظام آموزشی تبدیل شده است. این معضل که همواره مورد انتقاد قرار گرفته، باعث بروز مشکلات عمیق روحی و روانی در دانش‌آموزان و کاهش انگیزه آن‌ها برای تحصیل می‌شود.

تنبیه بدنی، همراه با تحقیر و آزار روانی در برخی مدارس، وضعیت را برای دانش‌آموزان به حدی دشوار کرده که گویی مدرسه برای آن‌ها به زندانی تبدیل شده است. این امر نه‌تنها بر روحیه و اعتماد به نفس کودکان تأثیر می‌گذارد، بلکه می‌تواند منجر به افت تحصیلی و نارضایتی از فرآیند یادگیری شود.

اضطراب و دلزدگی از مدرسه

شواهد نشان می‌دهد دانش‌آموزانی که در مدارس با تنبیه بدنی، تحقیر یا آزار روانی مواجه هستند، به‌جای تمرکز بر تحصیل، دچار اضطراب و استرس می‌شوند. این وضعیت موجب می‌شود که برخی از آن‌ها انگیزه ادامه تحصیل را از دست بدهند و سلامت روان خانواده نیز به‌طرز جدی‌ای آسیب ببیند.

معلمانی که بدون آموزش به مدارس دولتی می‌روند

دقت در گزینش معلمان و ارائه آموزش‌های ضمن خدمت به آن‌ها در پیشگیری از تنبیه بدنی، تحقیر یا آزار روانی دانش‌آموزان نقش بسزایی دارد. در سال‌های اخیر، تأمین اورژانسی معلم برای کلاس‌های درس باعث شده است که جمعیت قابل توجهی از افراد بدون گذراندن دوره‌های آموزشی لازم، از جمله آشنایی با روش‌های تدریس مؤثر و ارتباط با کودکان و نوجوانان، وارد کلاس‌های درس مدارس دولتی شوند. تبعات این موضوع دامنگیر دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها خواهد شد.

منبع: تسنیم --> هم اکنون دیگران می خوانند

بیشتر بخوانید