چهارشنبه 18 مهر 1403

واردات دام پایه پروار موثرترین راهکار برای رسیدن به خودکفایی

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
واردات دام پایه پروار موثرترین راهکار برای رسیدن به خودکفایی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با واردات دام‌های مولد پایه پروار و حمایت از تولید داخل امکان تامین نیاز داخل وجود دارد.

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار در سنوات گذشته حداکثر 100 تا 150 هزارتن گوشت به منظور استفاده صنایع گوشتی و پرمصرف وارد می شد.

به گفته او، طی سال های 1401 و 1402 به دلایل متعدد از جمله خشکسالی یا کمبود شدید نهاده های دامی و توجه به وضعیت معیشت عشایر موجب شد تا دامداران بدلیل کمبود سرمایه درگردش ناگریز به کشتار دام های مولد شوند که در شرایط فعلی باید نسبت به جایگزینی و ترمیم گله های مولد اقدام کنیم.

قاسمی با بیان اینکه با واردات 100 تا 200 هزارتن گوشت امکان کنترل و تنظیم بازار وجود ندارد، افزود: با توجه به شرایط کشور ساده ترین راه برای تنظیم بازار را انتخاب کرده ایم و تنها شعار واردات دام پایه پروار را می دهیم، درحالیکه واردات دام پروار راهکار افزایش تولید گوشت قرمز و دستیابی به خودکفایی است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ادامه داد: بنابر آمار تا قبل از کشتار دام های مولد سالانه 850 تا 900 هزارتن تولید گوشت قرمز دام سبک و سنگین، گاومیش و شتر داشتیم که طبق اعلام مرکز آمار در شرایط عادی سرانه مصرف 11 کیلوگرم بود، درحالیکه اکنون سرانه مصرف حداکثر 6 کیلو اعلام شده که با احتساب جمعیت کشور و اتباع بیگانه 600 هزارتن گوشت قرمز مورد نیاز است که توان تولید این میزان را در داخل داریم و با واردات دام پروار نیازی به واردات نداریم.

او گفت: براساس اعلام مرکز آمار در گذشته 120 میلیون واحد داشتیم که اکنون به حدود 60 میلیون واحد رسیده است چراکه با از دست دادن دام های مولد، تولید کاهش یافت و اکنون با واردات دام های مولد پایه پروار و حمایت از تولید داخل و رفع موانع امکان افزایش جمعیت دام کشور و تامین نیاز داخل وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی