پنج‌شنبه 14 تیر 1403

واکنش سیدمحمد خاتمی به عدم مشارکت 60 درصد مردم در انتخابات 8 تیر / امیدوارم نظام حکمرانی پیام مردم را دریافت کرده باشد / بازهم به پزشکیان رأی می دهم

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
واکنش سیدمحمد خاتمی به عدم مشارکت 60 درصد مردم در انتخابات 8 تیر / امیدوارم نظام حکمرانی پیام مردم را دریافت کرده باشد / بازهم به پزشکیان رأی می دهم

رئیس دولت اصلاحات گفت: در انتخابات اخیر بیش از 60% مردم در انتخابات شرکت نکردند که پس از انقلاب این امری بی سابقه بود. این رفتار عملا نشانه نارضایتی مردم از اوضاع و احوالی است که بر جامعه می گذرد و از قهر اکثریت از نظام حکمرانی حکایت می کند. این نارضایتی مختص کسانی نیست که شرکت نکرده اند، بلکه بسیاری از کسانی که شرکت کرده اند نیز ناراضی‌اند و به امید تغییر رأی داده اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی در جمع مشاوران خود به میزان مشارکت در انتخابات پرداخت.

به روایت جماران، متن کامل سخنان سیدمحمد خاتمی را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم

انتخابات اخیر درسها و پیام های روشنی داشت که باید بموقع بررسی و تحلیل شود.

رأی دادن یک حق مسلم شهروندی و رأی دادن و رأی ندادن یک فعل سیاسی است. کسی نمی تواند افراد را بخاطر رأی دادن یا ندادن ملامت کند ولی نکته ها و پیام هائی که در عمل سیاسی یک ملت نهفته است، باید از سوی حکومت و جریانهای سیاسی شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد.

در انتخابات اخیر بیش از 60% مردم در انتخابات شرکت نکردند که پس از انقلاب این امری بی سابقه بود. این رفتار عملا نشانه نارضایتی مردم از اوضاع و احوالی است که بر جامعه می گذرد و از قهر اکثریت از نظام حکمرانی حکایت می کند. این نارضایتی مختص کسانی نیست که شرکت نکرده اند، بلکه بسیاری از کسانی که شرکت کرده اند نیز ناراضی‌اند و به امید تغییر رأی داده اند.

ادای احترام می کنم به همه آنان که خیر وطن و عزت ملت را می خواهند و در این انتخابات آمدند و یا نیامدند. با همه رنجدیدگان و آسیب دیدگان از وضعیت موجود بخصوص اهالی اندیشه و هنر و دانش، زنان بزرگوار و جوانان عزیز و رنگین‌کمان قومی، مذهبی و فکری ملت ایران و بالاخص اکثریتی که از تنگی معیشت و وجود موانع برای برخورداری از یک زندگی خوب و حتی معمولی رنج می برند و امیدشان به آینده بهتر کمتر می شود احساس همدلی و همدردی دارم.

اما حال با تاکید بر اینکه هیچ گونه جسارتی را نسبت به شخصیت ها و اشخاص در معرض رأی مردم روا نمی دانم عرض می کنم جامعه با دو گونه تفکر و رویکرد مواجه است که در جریان انتخابات اخیر آشکارتر از همیشه در صحنه حضور یافته اند.

تفکر و رویکردی که با جمهوریت مخالفت آشکار دارد و مخالف نظر خود را مردم بحساب نمی آورد، چه رسد به آنکه آنان را شهروندان صاحب حق و حرمت بداند؛ رویکردی که عدالت را در تقسیم فقر تعریف می کند، تحریم‌ها را نعمت می داند و گسترش فقر و فساد فزاینده در جامعه و از میان رفتن سرمایه های مادی و معنوی و انسانی، حاصل آن است و بدون تردید اگر روی کار بیاید بیش از پیش دایره معیشت و امنیت و آرامش مردم و امید به آینده تنگ‌تر و میزان خطرات و تهدیدها نسبت به کشور بیشتر می شود.

در برابر آن تفکر و رویکردی که مخالف است با آنچه گفته شد، رویکردی که همه مردم را با هر گرایش، جنسیت، قومیت و آئین، شهروندان صاحب حق و حاکم بر سرنوشت خود بحساب می آورد. عدالت را تقویت بنیان مادی و معنوی زندگی همه افراد می داند و دغدغه مند حقوق پایمال شده و نیازهای برآورده نشده همه هم وطنان است.

اکثریت قاطع مردم از جمله در انتخابات اخیر رویکرد اول را رد کرده اند و این را چه کسانی که رأی ندادند و چه آنان که به تغییر رأی دادند به خوبی ابراز کردند.

اینک به مرحله دوم انتخابات رسیدیم. منطق، احساس مسئولیت و خیرخواهی نسبت به وطن و هم وطنان ایجاب می کند که همه بیایند و کار ناتمام را تمام کنند، و با غیبت خود سبب نشوند که رویکردی را که نمی خواهند و آن را به زیان ملک و ملت می دانند با رأی اندک به پیروزی برسد.

این گوی و این میدان و این وجدان بیدار مردم رنجدیده تا لااقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنند و افقی به سوی آینده بهتر بگشایند.

امیدورام که نظام حکمرانی کشور که قطعاً پیامهای معنادار مردم را در کنش انتخاباتی آنان دریافته است فرصت را مغتنم بشمارد و به مقتضای آن میدان را برای تفکر و رویکردی که خیر و پیشرفت و امنیت کشور را می خواهد و تأمین می کند بازتر کند و موانع را از سر راه تحول و اصلاح امور بردارد.

من باز هم به دکتر پزشکیان که صداقتش را در گفتار و صراحتش را در رفتار بیش از پیش در این انتخابات نشان داد رأی می دهم، و برایش آرزوی توفیق هرچه بیشتر دارم.

خدای بزرگ ایران عزیز و ملت بزرگوار را از این وضعیت خطیر و دشوار به سلامت بگذراند.

27211

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1927517