سه‌شنبه 17 مهر 1403

وضعیت دما و بارش کشور تا اواخر آبان ماه

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
وضعیت دما و بارش کشور تا اواخر آبان ماه

پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اعلام کرد: بارش در سواحل خزر طی دو هفته پایانی مهر کمتر از نرمال و در آبان در محدوده نرمال است.

به گزارش خبرآنلاین، در شش هفته آینده بارش استان ها در زاگرس شمالی، میانی و جنوبی کمتر از نرمال و در مناطقی از جنوب شرق نرمال و در سایر مناطق کمتر از نرمال خواهد بود. طی هفته اول دمای هوا در نیمه شمالی کشور به‌جز حوضه دشت کویر بیش از نرمال است و بیشترین افزایش در شمال غرب رخ می دهد.

ایسنا در خبری نوشت: بر اساس جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بارش هفته اول (16 تا 22 مهر) در استان‌های نوار شمالی و محدوده زاگرس شمالی و میانی کمتر از نرمال است و بیشترین کاهش بارش در دو سوی البرز مرکزی و غربی رخ می‌دهد. در بخش‌هایی از شرق و جنوب شرق کشور بارش‌هایی در مقیاس محلی رخ می‌دهد. سایر مناطق کشور عمدتا بی بارش هستند.

دمای هوای هفته اول در یک سوم شمالی کشور، زاگرس میانی و مناطق ساحلی و فراساحلی جنوب کشور 1 تا 5 درجه بیش از نرمال است و بیشترین افزایش (3 تا 5 درجه) در شمال غرب کشور رخ می‌دهد. دمای سایر مناطق در محدوده نرمال بلندمدت در نوسان خواهد بود.

همچنین بارش هفته دوم در مرکز و غرب خزر، شمال غرب، زاگرس شمالی، مناطق محدودی در زاگرس میانی همچنین جنوب شرق کشور در محدوده نرمال است. سایر مناطق کشور عمدتا بی‌بارش است یا بارش آن‌ها قابل توجه نیست. طی این مدت دمای هوا در نوار شرقی و شمال شرق کشور نرمال و در سایر مناطق تا 2 درجه بیش از نرمال خواهد بود. بیشترین افزایش (1 تا 2 درجه) در شمال غرب تا جنوب غرب کشور و دامنه جنوبی کوه‌های البرز پیش‌بینی می‌شود.

در هفته سوم بارش استان‌ها در دو سوی البرز، شمال غرب و شمال شرق در محدوده نرمال خواهد بود. بارش محدودی برای جنوب شرق کشور پیش‌بینی شده است. سایر مناطق کشور بی‌بارش یا بارش آن‌ها کمتر از نرمال خواهد بود. بارش انباشته با احتمال بین 50 تا 75 درصد برای مناطقی از شمال غرب کشور و دامنه‌های کوه‌های البرز از 20 تا 50 میلیمتر پیش‌بینی شده است.

بارش هفته چهارم، در استان‌های واقع در شمال غرب، دو سوی کوه‌های البرز، زاگرس شمالی، میانی و جنوبی نرمال خواهد بود. بارش انباشته با احتمال 25 تا 50 درصد برای بخش‌هایی از زاگرس میانی حدود 50 میلیمتر برآورد شده است. بارش سایر مناطق کشور قابل توجه نیست.

در هفته‌های سوم تا پنجم دمای هوا در استان‌های نوار شمالی نرمال و در سایر مناطق تا 2 درجه بیش از نرمال خواهد بود.

در هفته‌های پنجم و ششم بارش در استان‌های ساحلی خزر، بخش‌هایی از شمال غرب، زاگرس میانی و شمال شرق و مناطقی از جنوب شرق در محدوده نرمال و برای سایر مناطق کشور کمتر از نرمال برآورد می‌شود.

دمای هفته ششم در یک سوم شرقی کشور و مناطق محدودی از شمال غرب تا یک درجه بیش از نرمال و برای سایر مناطق 1 تا 2 درجه بیش از نرمال برآورد می شود. در هفته ششم گستره دمای حداقل کمتر از صفر درجه در سطح کشور افزایش می‌یابد.

233236

کد خبر 1968266