چهارشنبه 11 مهر 1403

وضعیت مالکیت موقوفات در سازمان اوقاف بررسی شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
وضعیت مالکیت موقوفات در سازمان اوقاف بررسی شد

نشست «بررسی سیر نظام مالکیتی در ایران» با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل معاون فرهنگی - اجتماعی و سخنگوی سازمان، حقوق‌دانان و سایر مسئولان مربوطه در ساختمان شهید سلیمانی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد.

آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، حقوق‌دان و رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ایران درباره وضعیت مالکیت در نظام ایران گفت: در گذشته یکسری اراضی بی‌صاحب متعلق به حاکمیت و پادشاهان بود. از آنجایی که شاه پول نداشت به خادمان خود بپردازد، در ازای خدمت خادمان به ارتشیان، علماء و... زمین اهدا می‌کرد. این املاک از نظر حقوقی و شرعی مشکلی نداشت؛ چون قانون آن زمان بود که مالکیت این اسناد به دست پادشاهان باشد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه درباره وضعیت وقف‌نامه‌ها گفت: چند دسته وقف‌نامه‌ها وجود دارد. ما در جلسه «بررسی سیر نظام مالکیتی در ایران» بررسی کردیم که عوامل مالکیت واقف در زمان گذشته چگونه بوده و الان تحلیل ما برای تملک واقف در این زمان که برخی زیر سوال می‌برند، ارائه شد. اساتید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اشاره کردند که از چند سال قبل تملک در ایران چگونه صورت گرفته و الان ارزش زمین به چه صورت است.

حجت الاسلام غلامرضا عادل افزود: ممکن است در بحث مالکیت تاریخی اختلاف نظر‌هایی وجود داشته باشد، اما این موضوع نیازمند بحث و تبادل نظر فقهی و شرعی نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.