یک‌شنبه 15 مهر 1403

پای درس آقا | امام رضا (ع) در سخت‌ترین دوران، معارف اسلامی را توسعه داد

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
پای درس آقا | امام رضا (ع) در سخت‌ترین دوران، معارف اسلامی را توسعه داد

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، یکی از وجوه تضلع و جامعیت رهبری، تسلط ایشان بر مباحث تاریخ اسلام است. آنچه که در ادامه می‌خوانید مختصری از سخنان ایشان در باب حیات سیاسی اما رضا است.

دوران امامت حضرت رضا (ع) برهه‌ای طلایی بود

اگرچه در زندگی مبارک ائمه (علیهم‌السلام) در طول 250 سال دوران امامت، نقاط برجسته و ممتاز زیاد است که هرکدام از این‌ها درخور آن است که مورد تحلیل و توجه و تفسیر و بازیابی قرار بگیرد، ولی دوران امام هشتم (سلام‌اللَه‌علیه) یکی از برترین دوران‌ها در این زمینه است. شروع امامت امام هشتم (سلام‌اللَه‌علیه) در دوران سلطه قاهرانه هارون‌الرشید بود، بعد از شهادت مظلومانه موسی‌بن‌جعفر در زندان، و فشار عجیبی بر هر کسی که اندکی از خواسته‌های دستگاه حکومت سرپیچی می‌کرد برقرار بود. در یک چنین موقعیتی امام هشتم (سلام‌اللَه‌علیه) به امامت رسیدند.

توسعه معارف اسلامی در دوران دشوار امامت امام رضا (علیه‌السلام)

در روایت دارد که کسی از اصحاب گفت که این جوان، این فرزند موسی‌بن‌جعفر این مسئولیت را به‌عهده گرفته است درحالی‌که «وَ سَیفُ هارونَ یُقَطِرُ الدَم»؛ خون از شمشیر هارون می‌چکد، در یک‌چنین وضعیتی. این بزرگوار توانستند در همان شرایط دشوار، خط روشن سیره نبوی و معارف قرآنی و اسلامی را بین جامعه مسلمین توسعه بدهند و دل‌ها را به مکتب اهل‌بیت و به خاندان پیغمبر نزدیک کنند. تا نوبت می‌رسد به مأمون و ماجرای اصرار و فشار فراوان برای کشاندن آن بزرگوار از مدینه به مرو، به خراسان - آن‌روز مرو پایتخت حکومت عباسی بود؛ یعنی مرکز حکومت را از بغداد منتقل کرده بودند به مرو، که البته بعداً دوباره برگشت به بغداد - که مرکز سیاست عباسی بود.

تفصیل خواسته‌های مأمون و دستگاه خلافت از اینکه انگیزه او از این دعوت و از این فشار و این اصرار و کشاندن امام هشتم چه بود، طولانی است؛ او یک محاسبه‌ای کرده بود که این محاسبه صرفاً سیاسی بود و برای تحکیم پایه‌های قدرت و به ضعف کشاندن حرکتِ معرفتِ اهل‌بیت (علیهم‌السلام) و کاری که این بزرگوارها میکردند، سیاست او این بود. در مقابل این حرکت سیاسی و زیرکانه مأمون، امام هشتم (سلام اللَه علیه) یک برنامه‌ی مدبرانه الهی را طراحی کردند و عمل کردند و پیش بردند که نه فقط خواسته‌های دستگاه خلافت برآورده نشد، بلکه درست بعکس، موجب رواج و گسترش فکر معارفیِ قرآنی و منتسب به اهل‌بیت در اقطار دنیای اسلام شد. یک حرکت عظیم، با توکل به خدای متعال، با تدبیر الهی، با آن نگاه نافذ وَلَوی، امام هشتم (سلام اللَه علیه) توانستند این نقشه خصمانه دستگاه سیاسیِ قاهر و هتاک و ظالم را درست بعکس و در جهت منافع حق و حقیقت برگردانند. این یک فصل برجسته‌ای از تاریخ ائمه (علیهم السلام) است.1393/06/16

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

حضرت آیت الله خامنه‌ای

امام رضا

پای درس آقا این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
پای درس آقا | امام رضا (ع) در سخت‌ترین دوران، معارف اسلامی را توسعه داد 2
پای درس آقا | امام رضا (ع) در سخت‌ترین دوران، معارف اسلامی را توسعه داد 3