یک‌شنبه 10 تیر 1403

پتانسیل تولید 3.5 میلیون تن محصولات شیلاتی در کشور وجود دارد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پتانسیل تولید 3.5 میلیون تن محصولات شیلاتی در کشور وجود دارد

ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر آمار سال گذشته مجموع تولید آبزیان اعم از صید و آبزی پروری یک میلیون و 100 هزارتن بود که امسال هم تفاوت محسوسی نخواهیم داشت.

او مجموع تولید ماهی در قفس را 5 تا 10 هزارتن اعلام کرد و افزود: علی‌رغم آنکه پتانسیل تولید 2 میلیون تن ماهی در قفس وجود دارد، اما میزان تولید ما بسیار ناچیز است.

قاسمی ادامه داد: با توجه به 3 هزار و 300 کیلومتر نوار ساحلی و ظرفیت دریا در شمال و جنوب کشور، پتانسیل تولید 3 تا 3.5 میلیون تن محصولات شیلاتی در کشور وجود دارد که انتظار می‌رود سازمان شیلات و دامپزشکی دست از حاکمیت بردارند.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات شیلات افزود: براساس آمار گمرک سال گذشته صادرات محصولات شیلات 500 میلیون دلار ارزآوری در برداشت، درحالیکه امکان افزایش درآمد ارزی تا 4 میلیارد دلار وجود دارد.

او سرانه مصرف آبزیان را 6 تا 6.5 کیلو اعلام کرد و گفت: بنابر آمار شیلات، سرانه مصرف آبزیان 13 تا 14 کیلو است، اما به رغم آنکه آبزیان از گوشت قرمز هم ارزان‌تر است، اما به سبب نبود بسته بندی و فرآوری مناسب و همچنین فرهنگ سازی، سرانه مصرف بسیار پایین است.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی