دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

«پدرخوانده» به چاپ سوم رسید / روایت اسطوره‌ای مناسبات گانگستری

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
«پدرخوانده» به چاپ سوم رسید / روایت اسطوره‌ای مناسبات گانگستری

نشر نیلوفر سومین چاپ ترجمه منیژه اذکایی از رمان «پدر خوانده» اثر ماریو پوزو را عرضه کرد.

نشر نیلوفر سومین چاپ ترجمه منیژه اذکایی از رمان «پدر خوانده» اثر ماریو پوزو را عرضه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سومین چاپ ترجمه منیژه اذکایی از رمان مشهور «پدر خوانده» اثر ماریو پوزو در 580 صفحه و بهای 265 هزار تومان به‌تازگی توسط نشر نیلوفر عرضه شده است. چاپ نخست این کتاب بهار سال 1396 با شمارگان 1650 نسخه و بهای 39 هزار تومان منتشر شده بود.

رمان «پدر خوانده» با جمله‌ای از بالزاک شروع می‌شود: «در پس هر ثروتی جنایتی نهفته است.» و در کتاب تمام جنایت‌های نهفته بازگو می‌شوند. این کتاب از ابتدای انتشارش در سال 1969 همواره محبوب کتاب‌خوانان در سرتاسر دنیا بوده است. در همان سال انتشار این کتاب در رتبه اول پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت. در دو سال اول انتشار، فروش آن به بیش از 9 میلیون نسخه رسید و 67 هفته در لیست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز باقی ماند. کتاب پدرخوانده در ژانر مافیایی و جنایی به علت باورپذیر بودن داستان و نشان دادن بعد انسانی اعضای مافیا از لحاظ اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

این کتاب برای عامه مردم مانند دروازه‌ای به دنیای مافیای ایتالیاست. در کتاب زندگی خانواده مافیایی کورلئونه که سردسته آن ویتو کورلئونه است، در خلال سال‌های 1945 تا 1955 نوشته شده است. تصویری که از این خانواده برای خواننده ترسیم می‌شود، خشونت‌آمیز و بسیار دردناک است. شاید دون کورلئونه از معدود شخصیت‌های سیاهی باشد که هزاران نفر با آن همدردی کرده‌اند. در اصل ماریو پوزو با خلق شخصیت دون ویتو کورلئونه به جاودانگی رسید. همانطور که اشاره شد دون کورلئونه رئیس یکی از بزرگ‌ترین باندهای مافیاست. اما شگفت آن‌که، «دون» را به‌رغم تمام دلایلی که در محکوم ساختن او و اعمالش در دست هست، مخاطب دوست می‌دارد و هنر نویسنده همین است: آفریدن چیزی زیبا از امری مخوف. پدرخوانده روایتی است عمیقاً اسطوره‌ای از مناسبات سطحی گانگستری. دون کورلئونه آمیزه شگفتی است از خیر و شر. او آشتی‌بخش این دو نیروی سازگار است.

از کتاب پدرخوانده سه‌گانه‌ای به کارگردانی فرانسیس فورد کاپولا اقتباس شده که خود ماریو پوزو فیلم‌نامه آن را نوشته است. موفقیت فیلم تا جایی پیش رفت که او برای فیلم‌نامه فیلم پدرخوانده اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی را دریافت کرد. هر سه فیلم به موفقیتی باورنکردنی دست یافتند و جزو صد فیلم برتر تاریخ سینما شدند.