دوشنبه 17 اردیبهشت 1403

پرداخت به مفاهیم علوم انسانی از دریچه «منظریه»

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
پرداخت به مفاهیم علوم انسانی از دریچه «منظریه»

سردبیر برنامه «منظریه» گفت: «منظریه» کاری از دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار است که به مفاهیم علوم انسانی می‌پردازد.

محمد حسین جمال‌زاده سردبیر برنامه «منظریه» رادیو جوان درباره محتوای این برنامه رادیویی بیان کرد: «منظریه» کاری از دبیرخانه جشنواره علوم انسانی عمار است که از دریچه آثار ادبی و هنری به مفاهیم علوم انسانی می‌پردازد.

جمال زاده افزود: در این برنامه سوژه‌هایی که در ادوار گذشته جشنواره فیلم عمار مورد بررسی قرار گرفته، از حیث نظری و عملی به بحث میان اندیشمندان با دیدگاه مفاهیم علوم انسانی قرار می‌گیرد. بسیاری از مؤلفه‌های گفتمان انقلاب در مستندها، فیلم‌ها و آثار رسانه‌ای فیلم عمار با ابعاد نظری جشنواره علوم انسانی بررسی می‌شوند.

وی درباره محور این گفتگو‌ها اضافه کرد: برنامه «منظریه» محفلی است برای گفتگو با اندیشمندان کشور درباره سوژه‌ها و موضوعات مرتبط به جشنواره فیلم عمار است که آثارشان به دبیرخانه جشنواره رسیده است. حالا این آثار یا واجد کسب رتبه شده اند یا نشده اند؛ ولی موضوعات و سوژه‌های آن مورد بررسی قرار می‌گیرند و از دیدگاه مفاهیم و مؤلفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی بررسی خواهد شد و بخشی از این مؤلفه‌ها به عنوان مثال مسئله زنان و پشتیبانی از جنگ، جزء یکی از مسائلی بوده است که در «دهه 60» کشور درگیرش بوده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برخی از هنرمندان به سراغ این نوع سوژه‌ها رفتند و آثارشان در جشنواره فیلم عمار پذیرفته شده است. مانند مستند «ننه قربون»، مستند «خیرالنساء» این اشخاص زنانی بودند که پشتیبانی از جنگ را بر عهده داشتند. خیرالنساء کسی بوده که نان می‌پخته است و نان‌ها را همراه زنان روستایی در منطقه غرب خراسان رضوی برای جبهه‌ها می‌فرستاده. ننه قربون، برای سربازان و رزمندگان دستکش می‌بافته است. مستند این سوژه‌ها ساخته شده و این مستند‌ها از دیدگاه وجوه نظری و علمی در جشنواره علوم انسانی عمار بحث شده است و ما در برنامه منظریه در مورد این مباحث بیشتر گفتگو خواهیم کرد.

این سردبیر اضافه کرد: در این برنامه به موضوعاتی مانند زنان و پشتیبانی از جنگ و زنان انقلاب، انقلاب وتربیت، انقلاب ومسجد، آزادی و اعتراض می‌پردازد. یا مفاهیمی که کمتر در گفتمان انقلاب اسلامی پرداخته شده مانند آزادی چیست؟ حد و مرز اعتراض چیست؟ اعتراض و مطالبه گری چیست؟ تفاوت آن با اغتشاش چیست؟ و... ذیل این مفاهیم می‌گنجد.

محمد حسین جمال زاده تصریح کرد: به مفاهیم و مؤلفه‌های گفتمان انقلاب اسلامی، مسئله تضاد و توسعه، مسئله فرهنگ و جهاد پیشرفت در کشور و داستان و رمان نسبتشان با انقلاب اسلامی چیست و... بیشتر بحث خواهیم کرد.

برنامه «منظریه» کاری از گروه جوان واندیشه و جشنواره علوم انسانی عمار است که به تهیه کنندگی مجتبی امیری و سردبیری و اجرای محمد حسین جمال‌زاده روی آنتن شبکه می‌رود. این برنامه به نویسندگی ابوالفضل شهبازی و پژوهشگری امجد خروشی یکشنبه‌ها از ساعت 22:00 روی آنتن شبکه جوان می‌رود.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون