پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

پزشکیان تندروهای هر دو طرف را کنترل کند / اظهارنظر منتقدان دولت پخته باشد

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
پزشکیان تندروهای هر دو طرف را کنترل کند / اظهارنظر منتقدان دولت پخته باشد

یک تحلیلگر سیاسی معتقد است که رئیس‌جمهور برای پیشبرد پروژه وفاق ملی باید نیروهای سیاسی تندرو از هر دو طیف اصلاح‌طلب و اصولگرا را کنترل کند.

فرارو - رئیس‌جمهور در نخستین نشست خبری، وفاق ملی را ابرپروژه خود دانست. وفاق ملی مفهومی است که این روز‌ها زیاد درباره آن صحبت می‌شود. شاید نزدیک‌ترین مثال به وضعیت این مفهوم، آن حکایت فیل در تاریکی حضرت مولانا باشد که هر کسی دستش به هر جایی از بدن این فیل رسید، تصویری مد نظر خود را از آن ساخت. هر دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا در این باره به صحبت می‌پردازند که در نهایت اتفاق مثبتی است. چرا که نتیجه معمولاً از دلِ گفتگو به دست می‌آید.

به گزارش فرارو، به دست آوردن یک نگاه جامع از وفاق ملی ضروری به نظر می‌رسد. این موضوع را در گفتگویی با بیژن مقدم روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا بررسی کردیم.

مقدم درباره استقبال نیرو‌های سیاسی از موضوع وفاق ملی گفت: «این پرچمی که آقای پزشکیان بلند کرد، مورد استقبال همه قرار گرفت. شاید یکی از دلایل مهمش این است که احساس می‌شود آقای رئیس‌جمهور صادقانه صحبت می‌کنند و این نگاه جامع را در صحبت‌های ایشان می‌بینیم. آن چیزی که می‌تواند نگاه وفاق ملی مورد نظر رئیس‌جمهور را قوام ببخشد و باعث تحکیم آن شود، عمل دولت و آقای پزشکیان است. آن چه بیان می‌شود، به مرحله عمل نیز برسد. البته باید به این عملی شدن نگاه وفاق، زمان نیز بدهیم. معتقدم در حال حاضر، نظر اجزا و نهاد‌های مختلف کشور بر همکاری و تعامل است. بنابراین، فکر می‌کنم نگاه مبتنی بر وفاق ملی باید به این مرحله برسد.»

وی افزود: «اگر بخواهیم روندی گام به گام را برای تحقق وفاق ملی در نظر بگیریم، فکر می‌کنم انتصاب‌ها، دعوت‌ها و اظهارنظر‌ها قدم او است. یکی از دیگر از قدم‌های مهم، کنترل نیرو‌های تندروی هر دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب است. تاکید می‌کنم که فرقی ندارد تندرو‌ها به کدام طیف تعلق دارند. در هر دو طرف هستند. برای دولت و رئیس‌جمهوری که این پرچم را برداشته، کنترل این فضا بسیار مهم است. اگر صدا‌هایی بخواهد این وفاق را خراب کند، پروژه وفاق ملی شکست می‌خورد و به نتیجه نمی‌رسد.»

این تحلیلگر سیاسی در پاسخ به سوالی راجع به حمله‌های کیهان و برخی برنامه‌های صداوسیما به مساله وفاق و دولت نیز گفت: «نمی‌توانیم بگوییم منتقدان حرف نزنند. دو حالت بیشتر متصور نیستیم یا حرف بزنند یا نزنند. اما باید بدانیم که منتقد باید حرف بزند و اظهاراتش پخته باشد. افرادی به برنامه‌ها دعوت شوند که این پختگی را داشته باشند، چون بعضی از آن‌ها ممکن است فاقد چنین ویژگی باشند. این عدم پختگی می‌تواند خود را در تحلیل یا قدرت بیان نشان دهد. فرقی نمی‌کند دیدگاه چه باشد. بالاخره دلسوزانی وجود دارند که می‌خواهند نسبت به مسائل هشدار بدهند. قبل از مساله انتخاب کابینه و وزرا هم این هشدار‌ها داده می‌شد. اتفاقاً معتقدم آقای پزشکیان به این هشدار‌ها توجه می‌کند. اصل بحث و نقد را باید به رسمیت بشناسیم. در بیان و در سطح نظر نیز حتما نیازمند بازنگری‌هایی هستیم.»

از میان اخبار

برخی سخنان رئیس جمهور سوء تعبیر شده است

سید قطب که بود و چه تاثیری بر گفتمان تکفیری داشت؟