جمعه 28 اردیبهشت 1403

پیش بینی دو کارشناس از روند متعادل بورس

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، دو کارشناس بازار سرمایه با ارزیابی معاملات هفته گذشته درگفت و گو با دنیای اقتصاد پیش بینی کردند قیمت دلار افزایش پیدا کرده و در صورت عدم مخابره اخبار منفی، روند بورس در هفته‌جاری متعادل‌تر شود.

بورس همچنان بی‌جان

محمد خبری‌زاد: بازار سرمایه هفته گذشته همچنان تحت‌تاثیر اتفاق‌هایی بود که از 17 اردیبهشت شروع شده بود و بحث افزایش نرخ خوراک، ابلاغیه عوارض جدید صادراتی و افزایش نرخ حامل‌های انرژی صنایع نیز همچنان اثرگذار بود. این در حالی است که در دو روز معاملاتی هفته اخیر به دلیل رسیدن به کف‌های حمایتی روند بهتری مشاهده شد اما بورس همچنان بی‌جان است.

به‌رغم تشعشعات عوامل فوق، گزارش‌های عملکرد سه‌ماهه مطلوبی در اکثر صنایع انتظار می‌رفت که با این گزارش‌ها وضعیت بازار کمی بهبود پیدا کند اما اثرات اتفاقات بد و نااطمینانی‌هایی که در دل سهامداران ایجادشده، همچنان در بازار سرمایه ماندگار است و بر همه اخبار مثبت غلبه کرده است.

با وجود اینکه تمامی تحلیل‌ها نشان می‌دهد قیمت سهام اکثریت شرکت‌ها با توجه به دورنمای عوامل بنیادی بازار در سطح مطلوبی قرار دارد اما تحلیلگران همچنان نگرانی‌هایی از این قبیل که دولت مجددا به روش‌های مختلف سود را از دل صنایع و شرکت‌های بورسی خارج کند، دارند. وضعیت فعلی بازار نیز نشانه این است تحلیل‌های بدبینانه بر عواملی که بازار را ارزنده می‌داند غلبه کرده است.

با وجود تمامی عوامل منفی، قیمت‌های جهانی رشد مناسبی در هفته گذشته داشت. برای مثال نفت به 85 دلار رسید، قیمت فلزات نیز رشد داشت و حتی اوره هم در بازارهای جهانی افزایش قیمت را تجربه کرد و اگر ادامه‌دار باشد می‌تواند اثر موقتی بر بازار سرمایه نیز بگذارد. علاوه‌بر این نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از 49 هزار تومان رسید و برخی تحلیلگران معتقدند دلار در حال کف‌سازی و آغاز روند صعودی است.

در شرایط فعلی در این بازار عرضه زیاد نیست اما نیازمند تقویت تقاضا است. اگر تقاضا آنچنان‌که باید ایجاد نشود احتمالا وضعیت بازار در هفته‌جاری نیز مطلوب نباشد اما بطور کلی در هفته‌جاری چنانچه اتفاق بد دیگری نیفتد و ابلاغیه و دستورالعمل جدیدی به بازار وارد نشود، بورس در این نقطه کف‌سازی می‌کند، روند فرسایشی می‌گیرد و در انتظار یک محرک برای افزایش تقاضا خواهد بود تا به سمت روند مثبت حرکت کند و این محرک می‌تواند نرخ دلار یا قیمت‌های جهانی باشد.

انتشار اوراق‌تبعی توسط صندوق توسعه به ایجاد تقاضا در نمادهای بزرگ کمک کند و امید می رود این موضوع نیز یکی از عواملی باشد که به برگشت اعتماد به بازار کمک کند.

سایه ترس

مریم محبی: اتفاقات بنیادی که می‌توانست بر بازار سرمایه موثر باشد مثبت بود. لزوم تجدید ارزیابی تمامی طبقات دارایی برای شرکت‌های بورسی، نامه ریاست کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی‌بر لزوم ابطال نرخ خوراک جدید با استناد به مفاد قانونی در اقتصاد، گزارش‌های قابل قبول اکثر صنایع بورسی، نرخ کرک اسپرد جهانی و اثر این قیمت بر روی شرکت‌های مرتبط بورسی همگی عوامل مطلوبی بودند.

اما هفته گذشته به‌رغم اینکه اخبار مطلوبی به بازار مخابره شد با توجه به اینکه سایه ترس همچنان بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کرد، روند مناسبی در بازار مشاهده نشد و همانطور که انتظار می‌رفت به دلیل اتفاقات نامطلوب ماه‌های گذشته خروج سرمایه از بازار تداوم داشت.

به‌نظر می‌رسد روند بازار در هفته‌جاری مقداری متعادل‌تر شود اما اخبار منفی جدیدی به بازار مخابره نشود. بورس ظرفیت رشد دارد و می‌تواند به عددهای بالاتری برسد اما مخابره هرگونه اخبار منفی معاملات بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرارداده و بازار سرمایه که وضعیت شکننده‌ای دارد را به سمت منفی‌های بیشتر سوق می دهد.