دوشنبه 16 مهر 1403

پیش‌بینی 730 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آبخیزداری

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
پیش‌بینی 730 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای آبخیزداری

مدیرکل دفتر آبخیزداری منابع طبیعی گفت: 730 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مطالعه و اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در سطح 90 میلیون هکتار از اراضی باقیمانده در قالب برنامه هفتم و هشتم نیاز است.

مدیرکل دفتر آبخیزداری منابع طبیعی گفت: 730 هزار میلیارد تومان اعتبار برای مطالعه و اجرای آبخیزداری و آبخوانداری در سطح 90 میلیون هکتار از اراضی باقیمانده در قالب برنامه هفتم و هشتم نیاز است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید نوری، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به خبرنگار ما گفت: از سطح 90 میلیون هکتار اراضی باقیمانده، حدود 20 میلیون هکتار آن برای اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری توسط کارشناسان مورد مطالعه قرار گرفته که در برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده است.

وی اظهار داشت: طبق این برنامه، سالانه عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری باید در سطح چهار میلیون هکتار اجرا شود.

وی افزود: امسال برای تحقق تعهدات برنامه هفتم توسعه و اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری در چهار میلیون هکتار اراضی در عرصه‌های منابع طبیعی به 50 تا 70 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

نوری ادامه داد: برای سال جاری دو هزار میلیارد تومان اعتبار ملی برای اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری مصوب شده که با این میزان اعتبار می‌توان در سطح حدود 300 تا 500 هزار هکتار پیشرفت فیزیکی داشت.

وی اضافه کرد: علاوه بر این دو هزار میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی سرمایه‌ای، در سطح استانی اعتباراتی برای آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص می‌یابد و بخش دیگری از اعتبار نیز از طریق مشارکت مردمی، مسوولیت‌های اجتماعی صنایع و معادن و خیرین تأمین می‌شود.

نوری گفت: در سال 1402 با توجه به تخصیص اعتبارات، 60 درصد پیشرفت فیزیکی در اجرای آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور داشتیم.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک اذعان داشت: علاوه بر تأمین اعتبارات ملی و استانی، مهمترین راهبرد توجه به مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت مردمی است.

وی افزود: برای اجرای تعهدات این سازمان در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور راهی جز مشارکت مردمی، صنایع، معادن و خیرین نداریم.

نوری تصریح کرد: اگر از طریق نظام‌نامه مردمی‌سازی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و بر اساس دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه آنکه شرایط ورود و مشارکت مردم در این عرصه‌ها را نشان می‌دهد، عمل کنیم؛ می‌توان به اهداف تعیین شده در برنامه هفتم توسعه دست یافت و فاصله‌ها را جبران کرد.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، کاهش فرسایش 20 درصدی آبی و کاهش فرسایش 20 درصدی بادی هدف‌گذاری شده است، گفت: در این برنامه به موضوع حفاظت خاک و آب و پوشش گیاهی نسبت به برنامه‌های گذشته بیشتر توجه شده است و اعداد و ارقام دقیق‌تر و کمی‌تر هستند.

نوری در همین حال خاطرنشان کرد: تاکنون در سطح 32 میلیون هکتار از مساحت عرصه‌های مورد نیاز، عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری صورت گرفته و یا در دست اجرا است.