سه‌شنبه 17 مهر 1403

چگونه از کودکان در مقابل سارقان محافظت کنیم؟

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
چگونه از کودکان در مقابل سارقان محافظت کنیم؟

کودکان در مقابل سارقانی که همواره در کمین افرادی با اشیای قیمتی هستند، جزو بی‌دفاع‌ترین افراد محسوب می‌شوند، چرا که توان آنها در تشخیص و مواجه با سارقان محدود است و به همین خاطر، اغلب مواقع مورد دستبرد سارقان قرار می‌گیرند. سرقت از کودکان فقط ضرر مالی به دنبال ندارد و تاثیر منفی گسترده‌ای بر روان و روحیه کودکان بر جا می‌گذارد. به همین دلیل، حفاظت از کودکان در مقابل سارقان، در وهله اول از وظایف اصلی والدین است.

به گزارش همشهری‌آنلاین، توصیه‌های کاربردی زیر در این زمینه موثر است.

کودکان را در معابر و اماکن عمومی رها نکنید 

رها کردن کودکان در معابر و اماکن عمومی بدون نظارت خانواده‌ها، یکی از عوامل اصلی سرقت از کودکان است. برای همین، خانواده‌ها باید بر کودکان، در حال بازی در اماکن عمومی و بوستان‌ها، نظارت کامل داشته باشند و به کودکان بیاموزند در اماکن عمومی از مقابل چشم آنها دور نشوند.

ورود افراد غریبه به حریم کودکان زنگ خطر است

ورود افراد غریبه به محل حضور کودکان، باید به منزله هشدار به کودکان باشد. برای همین، به کودکان خود بیاموزید به افراد غریبه، حتی کودکان، اعتماد نکنند. هیچ گونه خوراکی از افراد غریبه قبول نکنند و به بهانه‌های گوناگون، مثل خرید بستنی یا... به دنبال افراد غریبه نروند.

زیورآلات کودکان شامه سارقان را تیز می‌کند 

کودکان خود را به زیورآلات گران‌بها آراسته نکنید. داشتن زیورآلات و اشیای گران‌قیمت برای دختران و پسران به خودی خود باعث جلب توجه سارقان به ویژه سارقان خرده‌پا می‌شود و کودکان را در معرض تهدید سرقت قرار می‌دهد. رعایت پوشش مناسب و اجتناب از آراستن کودکان با زیورآلات باعث می‌شود کودکان از هرگونه تعرض و آزار و اذیت سارقان و تبهکاران مصون بمانند.

کنترل تردد کودکان در شهر ضروری است

درباره رفت و آمد کودکان به مراکز آموزشی و تفریحی در طول تعطیلات هم والدین باید حتما از سرویس معتبر استفاده کنند و اگر از سرویس استفاده نمی‌کنند بهتر است کودکان را تا مراکز آموزشی همراهی کنند. خانواده‌ها در نظر داشته باشند که کنترل تردد و زیر نظر داشتن مراودات کودکان و آموزش نحوه تردد در شهر به این گروه سنی امری ضروری است.

موبایل گران‌قیمت در اختیار کودکان قرار ندهید

لوازم بازی گران‌قیمت کودکان را فقط در نقاط حفاظت شده و تحت نظارت خودتان به آنها بدهید. فقط در صورت نیاز موبایل در اختیار کودکان قرار دهید و از دادن موبایل‌های گران‌قیمت به کودکان خودداری کنید. به کودکان بیاموزید که موبایل‌های خود را در معرض دید نگذارند.

در شرایط مختلف از کودکان غافل نشوید

در مجالس جشن یا سوگواری، خانواده‌ها نباید با اتکا به آشنا بودن حاضران، از نظارت بر کودکان خود غافل نشوند. در داخل منزل هم نباید به هیچ عنوان فرزندان‌شان را تنها بگذارند و هرگونه تاخیر در مراجعت کودکان باید پیگیری شود. نشانی و مشخصات دقیق خود و یکی از آشنایان مورد اطمینانتان را داخل جیب کودکان خردسال قرار دهید.

در صورت نیاز کودکان از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند

ممکن است مواردی پیش بیاید که کودکان مجبور شوند به تنهایی در شهر تردد کنند. برای چنین مواقعی، خانواده‌ها باید به فرزندان خردسال و کودکان خود آموزش دهند که از همراهی با افراد غریبه یا سوار شدن به خودروی ناشناس خودداری کرده و در صورت نیاز از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

از دست ندهید

این ترشی بادمجان خاص و خوشمزه را درست کنید و لذت ببرید!

آیا خواب‌هایتان رنگی است یا سیاه و سفید؟ / دلیل علمی این تفاوت چیست؟

آیا روز بدی سپری می‌کنید؟ این 4 راه به بهبود شرایط کمک می‌کنند

چگونه می‌توان از فشار آوردن بیش از حد به چشم‌ها پرهیز کرد