شنبه 1 اردیبهشت 1403

چگونگی روند انتخاب آثار هجدهمین جایزه قلم زرین

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
چگونگی روند انتخاب آثار هجدهمین جایزه قلم زرین

دبیر انجمن قلم گفت: در جایزه قلم زرین، ادبیات کار و ساختار محکم، خیلی مهم است، اما به محتوا هم اهمیت زیادی داده می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ راضیه تجار، دبیر انجمن قلم اظهار داشت: طبق معمول هر سال، در زمستان سال گذشته، فهرست کتاب‌ها با درخواست ما از خانه کتاب دریافت شد و فهرست داستان‌ها و رمان‌های بزرگسال منتشر شده در سال 98 در اختیار ما قرار گرفت.

* 4 عنوان کتاب به صدر جدول رسیدند

وی با بیان اینکه جدا از این فهرست، فراخوانی نیز منتشر شد و تعدادی از نویسندگان و ناشران، آثار منتشر شده خود را در سال 98 برایمان ارسال کردند، تصریح کرد: پس از تشکیل هیئت داوران و برگزاری جلسات بررسی آثار، ریزش اولیه انجام شد و در نهایت از میان بیش از 2000 عنوان کتاب، تعداد 65 عنوان برگزیده شد و مورد مطالعه قرار گرفت.

وی افزود: به تدریج و گام به گام تعداد کتاب‌های اولیه کمتر شد. روند کار به این شکل بود که هر کتاب را دو داور مطالعه و اقدام به تکمیل فرم‌های مربوطه می‌کردند. در این فرم‌ها عناصر داستان نظیر نثر و زبان، شخصیت‌پردازی، طرح، پیام و فضاسازی مورد ارزیابی قرار داده می‌شدند و داوران نمره خود در هر زمینه را از یک تا بیست اعلام می‌کردند که در نهایت نمره‌ای از 100 مشخص شد. دو رأی مثبت باعث بالا رفتن کتاب، دو رای منفی باعث کنار گذاشتن اثر می‌شد و ترکیب یک رأی مثبت و یک رأی منفی ضرورت خواندن آن را توسط داور سوم مشخص می‌کرد. پس از طی این روند سرانجام 4 عنوان کتاب به صدر جدول رسیدند. بنا بر این بود کتابی برگزیده شود که نمره بین 85 تا 100 را اخذ کند که این مسئله هم اتفاق افتاد.

* در جایزه قلم زرین، ادبیات کار و ساختار محکم خیلی مهم است، اما به محتوا هم اهمیت زیادی داده می‌شود

تجار با تاکید بر شاخص‌های داوری و ارزیابی در این دوره از جشنواره گفت: آنچه در داوری لحاظ شد جدا از تکنیک‌های روز، قوت و استحکام نثر، فضاسازی خوب، شخصیت‌پردازی مطلوب، خلاقیت نویسنده، سوژه بکر، انسجام طرح، حس برانگیزی و باورپذیری مسئله محتوای قابل دفاع برایمان اهمیت داشت.

دبیر انجمن قلم توضیح داد: پیامی که بر جان و اندیشه مخاطب بنشیند، روی حس و عاطفه او تأثیر مثبت بگذارد نه اینکه از او بکاهد و انگشت بر غرایزش بگذارد و به جای فضائل، رذائلش را تقویت کند. در مجموع در جایزه قلم زرین، ادبیات کار و ساختار محکم خیلی مهم است، اما به محتوا هم اهمیت زیادی داده می‌شود.

* در قلم زرین تنها آثاری که خلاقانه محض باشند، مورد داوری قرار می‌گیرد

این نویسنده به نقاط ضعف و قدرت آثار امسال اشاره کرد و ابراز داشت: کاری که برگزیده می‌شود اگر بر قله هم نایستد باید با قله فاصله بسیار اندکی داشته باشد. متأسفانه در این دوره که شرایط اقتصادی، گرانی کاغذ، حق‌التألیف پایین و درگیری ذهن نویسندگان همگی دست به دست هم داده و کمتر شاهد تلاش در این زمینه و رویت آثار خوب و خلاقانه بودیم اما از دل همین آثار به چند اثر مطلوب رسیدیم که جزء نامزدها اعلام کردیم. البته در ژانر زندگی‌نامه همچنان آثار خوبی خلق می‌شود که کنار گذاشته می‌شوند زیرا در قلم زرین تنها آثاری که خلاقانه محض باشند مورد داوری قرار می‌گیرند. به هر حال این کار به پایان رسید و ان شاءالله که پس از اعلام نتایج مخاطبین نیز این آثار را بخوانند و مورد استقبال قرار بگیرد.

منبع: فارس