سه‌شنبه 17 مهر 1403

کار دانشجویی فرصتی برای اشتغال دانشجویان همزمان با تحصیل / میزان حق الزحمه‌ای که انگیزه دانشجو را کاهش می‌دهد!

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
کار دانشجویی فرصتی برای اشتغال دانشجویان همزمان با تحصیل / میزان حق الزحمه‌ای که انگیزه دانشجو را کاهش می‌دهد!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یکی از مسائل مهم دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه چالشی به نام اشتغال است، دغدغه‌ای که این روز‌ها برای دانشجویان مهم است. کار دانشجویی به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که دانشجویان در کنار تحصیل انجام می‌دهند. این کار‌ها می‌توانند شامل تدریس خصوصی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی یا کارآموزی در شرکت‌ها باشد. مزایای کار دانشجویی: مزایای کار دانشجویی...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، یکی از مسائل مهم دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه چالشی به نام اشتغال است، دغدغه‌ای که این روز‌ها برای دانشجویان مهم است. کار دانشجویی به فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که دانشجویان در کنار تحصیل انجام می‌دهند. این کار‌ها می‌توانند شامل تدریس خصوصی، انجام پروژه‌های تحقیقاتی یا کارآموزی در شرکت‌ها باشد.

مزایای کار دانشجویی:

مزایای کار دانشجویی شامل کسب تجربه، تأمین بخشی از هزینه‌های زندگی و بهبود مهارت‌های ارتباطی و مدیریتی است. از مزایای دیگر کار دانشجویی می‌توانیم به استقلال مالی و یادگیری مهارت مدیریت پول، مدیریت زمان و هدفمندی و سرزندگی و ساختن آینده اشاره کرد.

کسب مهارت دانشجویی:

برخی از دانشجویان عنوان می‌کنند که به دنبال آموختن یک مهارت و کسب درآمد هستند، اما اطلاعات کافی درباره کار دانشجویی ندارند. سوال بسیاری از دانشجویان این است که کار دانشجویی را از کجا شروع کنند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بهترین مکان برای اشتغال و کسب مهارت «دانشگاه» است. دانشگاه مکانی است که این اجازه را می‌دهد تا آزمون و خطا کنید و با محیط اداری آشنا شوید.

برای اشتغال در دانشگاه سعی کنید، به بیلبورد‌هایی که در دانشگاه نصب می‌شود توجه کنید چرا که در همان بیلبورد‌ها تقاضای کار اعلام می‌شود.

مراحل پیدا کردن کار دانشجویی:

برای پیدا کردن کار دانشجویی در دانشگاه، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید: در ابتدا وب‌سایت دانشگاه؛ به بخش استخدام یا منابع دانشجویی وب‌سایت دانشگاه مراجعه کنید. معمولاً اطلاعات مربوط به مشاغل و فرصت‌های کاری در آنجا موجود است.

در مرحله بعدی، مشاوران دانشجویی شما دانشجویان می‌توانید با مشاوران تحصیلی یا خدمات شغلی دانشگاه صحبت کنید و آنها می‌توانند شما را به فرصت‌های موجود راهنمایی کنند. مرحله بعدی، شبکه‌سازی که با دیگر دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه ارتباط برقرار کنید. این ارتباطات می‌تواند به شما کمک کند تا از فرصت‌های شغلی مطلع شوید. همچنین، رویداد‌های شغلی در نمایشگاه‌ها و رویداد‌های شغلی که دانشگاه برگزار می‌کند شرکت کنید و در مرحله آخر کار آموزی به دنبال فرصت‌های کارآموزی باشید که ممکن است به شما در پیدا کردن کار‌های دانشجویی کمک کند. با انجام مراحل فوق، شانس شما برای پیدا کردن کار دانشجویی افزایش می‌یابد.

تئوری محوری جایگزین مهارت محوری

البته که در چند سال اخیر بحث تئوری محوری جایگزین مهارت محوری شده است و دانشجو تا محیط بازار کار را از نزدیک نبیند نمی‌تواند با کار ارتباط بگیرد، اما دانشجویان می‌توانند در محیط دانشگاهی خود پروژه‌های تحصیلی را کار کنند.

حق الزحمه دانشجویان چقدر است؟

میزان حق الزحمه دانشجویان دوره‌های کارشناسی، کارشنشاسی ارشد و دکتری به صورت سالیانه به میزان 20 درصد افزایش داشته است و این میزان افزایش برای دانشجویان ممتاز با معدل بالای 17 بیشتر است؛ بنابراین دانشجویان مجرد دوره کارشناسی برای هر ساعت کار مبلغ 22 هزار تومان و این مبلغ برای دانشجویان ممتاز 26 هزار تومان می‌باشد. همچنین دانشجویان متاهل دوره کارشناسی نیز برای هر ساعت کار 32 هزار 500 و دانشجویان متاهل ممتاز نیز 39 هزار تومان دریافت می‌کنند.

دانشجویان مجرد دوره کارشناسی ارشد نیز 24 و متاهل هم 36 هزار تومان حق الزحمه دریافت می‌کنند و این میزان برای دانشجویان ممتاز نیز به ترتیب 29 و 43 هزار تومان تعیین شده است دانشجویان مجرد دکتری نیز به ترتیب 30 و متاهل 45 هزار تومان برای کار دانشجویی دریافت می‌کنند و این مبلغ برای دانشجویان ممتازه 36 و 54 هزار تومان است.

شرایط عمومی کار دانشجویی:

گذراندن حداقل یک نیم‌سال تحصیلی برای دانشجویان دوره کارشناسی پیوسته و داشتن صلاحیت انضباطی (نداشتن سابقه محکومیت انضباطی در مقطع فعلی و مقاطع قبلی)؛ داشتن صلاحیت آموزشی (نداشتن دو نیم‌سال مشروطی متوالی یا غیر متوالی در زمان ارائه درخواست) و حداقل میانگین نمارت درسی متقاضی همیار دانشجو در مقطع کارشناسی 14 و مقاطع تحصیلات تکمیلی و دستیار پژوهشی و دستیار آموزشی استادن، همیار دانشجو محسوب نمی‌شود. دانشجو به طور همزمان نمی‌تواند در دو واحد به عنوان همیار دانشجو مشغول به فعالیت باشد.

شرایط اختصاصی کار دانشجویی:

گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت تخصصی در نظر گرفته شده برای همیار دانشجو (پس از ثبت‌نام اولیه اطلاعیه دوره‌ها منتشر و اطلاع‌رسانی می‌شود).

مدیریت مرکز مشاوره و بهداشت روان و توانایی برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مناسبتی مرکز مشاوره و تهیه گزارش از فعالیت‌ها و کارگاه ها؛ توانایی کار با نرم افزار‌های مختلف برای طراحی پوستر، تبلیغات وشناسایی دانشجویان نیازمند به مشاوره و ارجاع به مرکز مشاوره و مرکز مهارت افزایی دانشگاه، توانایی کار با نرم افزار‌های طراحی فتوشاپ و ساخت کلیپ وتوانایی تهیه و بارگذاری خبر و گزارش و توانایی انجام امور اجرایی برنامه‌های حضوری و مجازی است.

همیار دانشجو:

یک راهکار دیگر که دانشجویان می‌توانند با استفاده از آن مشغول به کار شوند «همیار دانشجو» است. همیار به منظور ترویج فرهنگ همیاری در میان دانشجویان و بهره گیری پاره وقت از توانمندی دانشجویان در پیشبرد امور دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و ایجاد زمینه تجربه اندوزی و مهارت آموزی به صورت افتخاری توسط دانشجویان در دانشگاه‌ها این شیوه‌نامه تدوین می‌شود.

از مزایای این طرح این است که دانشجویان می‌توانند کسب تجربه کنند ومهارت‌های علمی خود را ارتقا دهند و در نهایت در کنارکارشان به دانشگاه نیز کمک کنند.

نحوه ثبت نام دانشجویان در سامانه همیار:

ثبت نام همیار دانشجو از طریق سایت‌های آنلاین همچون؛ گلستان و سامانه همیار دانشجو در دانشگاه آزاد، روشی راحت و سریع برای دانشجویان است. از آن جایی که هر دانشگاه ممکن است از روش‌ها و سیستم‌های مختلفی برای ثبت نام همیار دانشجو استفاده کند، بنابراین دانشجویان باید با سایت و روش‌های مربوط به دانشگاه خود آشنا شده و مدارک لازم را به درستی آماده کنند.

حق الزحمه همیار دانشجو به معنای پرداخت مبلغی به عنوان پاداش یا جبران هزینه‌های همیاری دانشجو در دانشگاه است. این حق الزحمه به عنوان یک جبران معنوی و مالی به همیاران دانشجو پرداخت می‌شود و به عنوان پاداشی برای زمان، تلاش و خدماتی که همیاران دانشجو به دانشگاه ارائه می‌دهند، در نظر گرفته می‌شود.

دانشجویان همواره باید به این نکته توجه داشته باشند که میزان حق الزحمه همیار دانشجو بر اساس نوع دانشگاه محل تحصیل نظیر دانشگاه آزاد، پیام نور و غیرانتفاعی یا سراسری متفاوت است و نیز عوامل مختلفی تعیین کننده حق الزحمه است.