جمعه 28 اردیبهشت 1403

کاغذ با شروع بازگشایی مدارس گران شده است / شرایط سخت فعالیت نشریات و مطبوعات در البرز

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کاغذ با شروع بازگشایی مدارس گران شده است / شرایط سخت فعالیت نشریات و مطبوعات در البرز

مجید مالمیر گفت: خبر بازگشایی مدارس نیز بر روی قیمت کاغذ نیز تاثیر گذاشته است به گونه‌ای که در ماه‌های بازگشایی مدارس قیمت این کالا اوج چشم‌گیری داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناس مسایل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: قیمت کاغذ در بازار جهانی در روزهای اخیر افزایش چمشگیری داشته است.

مجید مالمیر ادامه داد: کاهش ارزش پولی کشور نیز سبب خواهد شد که قیمت واردات کاغذ بسیار بالا باشد و از طرفی نرخ کاغذ با نرخ دلار و ارز بالا و پایین می رود.

وی افزود: خبر بازگشایی مدارس نیز بر روی قیمت کاغذ نیز تاثیر گذاشته است به گونه ای که در ماه های بازگشایی مدارس قیمت این کالا اوج چمشگیری داشته است.

این کارشناس تصریح کرد: اگرچه بازار کاغذ جزو پر رکودترین بازارها در سال جاری به شمار می‌رود؛ زیرا با حذف قبوض کاغذ، مجازی شدن مدارس، تعطیلی نمایشگاه کتاب و پاره وقت شدن ادارات مصرف کاغذ در کشور به شدت کاهش یافته است؛ بنابراین خریدار چندانی وجود ندارد.

مالمیر گفت: اما این رکود باعث نشد که قیمت کاغذ کاهش یابد و اندک موضوعی مثل بازگشایی مدرسه روند آن را صعودی کرد به گونه ای که این روند افزایشی بسیاری ای روزنامه داران کشور را تعطیل کرد.

وی افزود: وقتی قیمت کاغذ بالا می رود ناخودآگاه قیمت اجناس مرتبط با آنها نیز افزایش می یابد و خانواده ها توان خرید ندارند و این کاهش عرضه و تقاضا باعث تعطیلی بسیاری از مطبوعات شده است.

این کارشناس تاکید کرد: گرانی کاغذ بر روز قیمت دفتر و لوازم التحریر مرتبط با کاغذ تاثیر گذاشته است به گونه ای که مادری در مراجعه به مغازه لوازم التحریر از کاغذ باطله برای فرزند خود در مدرسه تهیه کرد.

مالمیر افزود: امروز گرانی قیمت کاغذ صدای ناشرین را نیز درآورده است به گونه ای که اکثر ناشرین یا تعطیل شده اند یا به سختی خود را سرپا نگه داشته اند.

وی تاکید کرد: سبد فرهنگی مردم در گذشته نیز خالی بود ولی هر از چند گاهی اقدام به خرید کالاهای فرهنگی از قبیل کتاب می کردند ولی امروز نه تنها قیمت کاغذ بلکه قمیت کتاب نیز به عنوان یک کالای فرهنگی سر به فلک کشیده است.

این کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: باید مسئولان امر چاره ای برای جلوگیری از بحران کاغذ به علت کمبود آن در آینده‌ای نزدیک و تشکیل کارگروه کاغذ و تنظیم بازار به جهت حفظ آرامش در بازار این کالای استراتژیک داشته باشند.

انتهای پیام /