دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

کتاب شهید مفتح در سریلانکا منتشر شد

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
کتاب شهید مفتح در سریلانکا منتشر شد

کتاب «نقش دانشمندان مسلمان در پیشبرد علوم» تألیف شهید دکتر مفتح از سوی انجمن حکمت در سریلانکا به زبان تامیل ترجمه و چاپ شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در این کتاب به نقش نظامیه بغداد و همچنین انجمن اخوان الصفا در گسترش علوم عقلی و انتقال دانش، شیوه‌های تحقیق نزد دانشمندان مسلمان، توجه و تمرکز دانشمندان مسلمان به روش‌های تجربی در علم، دستاوردهای این دانشمندان در علم پزشکی پرداخته شده و در بخش پایانی کتاب نیز مباحث مهمی درباره زکریای رازی و ابوریحان بیرونی طرح شده است.

ترجمه و چاپ کتاب «نقش دانشمندان مسلمان در پیشبرد علوم» از دو منظر مفید ارزیابی می‌شود. در وهله نخست می‌تواند موجب تجدید روحیه مسلمان که پس از انفجارهای زنجیره‌ای در بهار امسال در سریلانکا که مجریان آن تعدادی افراط گرای مسلمان بودند، باشد و به آنان سوابق علمی مسلمین و تلاش‌های انسان دوستانه دانشمندان مسلمان را گوشزد کند و آنها را از این باور که مسلمانان علاقه چندانی به کسب علم و دانش ندارند دور سازد.

از سوی دیگر با توجه به اینکه در آینده نزدیک نسخه «سینهالی» آن نیز چاپ خواهد شد، برای اکثریت مردم بودایی در این کشور این نکته را برجسته می‌سازد که تلاش‌های دانشمندان مسلمانان در پیشبرد علوم غیرقابل انکار بوده و یک سلسله رفتار و حرکت‌های رفتارهای افراط گرایانه برخی گروه‌ها، هیچ ارتباطی با حقیقت اسلام ندارد و اسلام اصیل همواره معتقد به کسب علم و دانش و داشتن زندگی همراه با صلح و آرامش است.

انتهای پیام /