دوشنبه 28 خرداد 1403

کشف و ضبط 212 قلم اشیای تاریخی و فرهنگی در لرستان

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
کشف و ضبط 212 قلم اشیای تاریخی و فرهنگی در لرستان

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی لرستان از کشف و ضبط 212 قلم اشیای تاریخی و فرهنگی از افراد سودجو و قاچاقچیان آثار تاریخی در استان خبر داد.

علی قدمی امروز ششم خرداد از تشکیل 131 پرونده قضایی در حوزه میراث فرهنگی استان در 5 ماهه گذشته خبر داد و افزود: این تعداد پرونده در حوزه میراث فرهنگی استان بوده که با تلاش‌های شبانه‌روزی نیروهای این یگان در استان، تشکیل و به محاکم قضایی ارسال شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی لرستان اضافه کرد: از دی ماه سال گذشته این تعداد پرونده با تعامل و همکاری فرماندهی انتظامی استان تشکیل و در این راستا 59 نفر متهم دستگیر شده‌اند.

قدمی با اشاره به اینکه ساخت، خرید و فروش، نگهداری، تبلیغ و استفاده از هرگونه فلزیاب و همچنین ورود آن به کشور منوط به اخذ مجوز از میراث فرهنگی است، اظهار کرد: هرگونه کاوش وحفاری به قصد به دست آوردن اموال تاریخی_فرهنگی ممنوع بوده و علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه وآلات و ادوات حفاری، مرتکب به شش ماه تا یک سال حبس محکوم و با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

او خاطرنشان کرد: در مدت یادشده و با تلاش‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی استان 33 دستگاه فلزیاب در سطح لرستان کشف و ضبط شده است.