جمعه 15 تیر 1403

کنکور 1402 در تیر و دی ماه برگزار خواهد شد

وب‌گاه منیبان مشاهده در مرجع
کنکور 1402 در تیر و دی ماه برگزار خواهد شد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: زمان برگزاری کنکور 1402 در نیمه اول تیر و نیمه دوم دی ماه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

به گزارش منیبان؛ کنکور 1402 نیز با فراز و نشیب‌های زیادی همراه شد. ابتدا قرار بود تغییراتی برای این کنکور اعمال شود و پس از رفت و برگشت‌های قانونی این موضوع، در نهایت مقرر شد که کنکور 1402 با چند تغییر عمده برگزار شود. داوطلبان کنکور 1402 با چه تغییراتی مواجه می‌شوند؟

داوطلبان کنکور همیشه خودشان را با تغییرات وفق می‌دهند. سازمان سنجش سازمان حرفه‌ای آزمون ساز است و در مصوبه جدید کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی بندهایی وجود دارد که همگی باید با هم دیده شوند و نمی‌شود یک بند را دید و بندهای دیگر نادیده بمانند. در یکی از بندها آمده است که باید برای کسانی که سوابق تحصیلی ندارند، تصمیم گیری شود که ما برای آن در شورای سنجش و پذیرش تصمیم می‌گیریم.

در یک بند آمده است که تراز نمرات دانشگاهی و تراز نمرات دبیرستانی و هر دوی آن نمرات باهم در پذیرش فرد مؤثر است. این بند به تراز نمرات داوطلبان کمک می‌کند. ما در سازمان سنجش به گونه‌ای نمرات را تراز می‌کنیم که نمرات آزمون و نمرات سوابق تحصیلی به صورت «منطقی» بر هم اثر نگذارند و همدیگر را قطع نکنند. تراز به این معنی است که نمرات با همدیگر همخوانی داشته باشند. این مجوزی که در ماده 6 مصوبه جدید کنکور آمده است به موضوع ترازبندی نمرات کنکور کمک می‌کند و جای نگرانی برای داوطلبان ندارد.

کنکوری‌ها تمام وقت خود را صرف مطالعه دروس کنند. نتیجه آزمون خود را در دو آزمون بینند که یکی آزمون کنکور است و یکی هم آزمون‌های دبیرستان و سوابق تحصیلی است. برای برخی نمرات سوابق تحصیلی موجود است و برخی هم نمرات سوابق تحصیلی ندارند که باید ایجاد شود. دانش آموزان به اینکه اینکه نمره سوابق تحصیلی تأثیر قطعی یا غیر قطعی دارد، فکر نکنند. این موضوع برای همه یکسان است و این طور نیست که فردی یک سال نمره اش خیلی خیلی بالا باشد و یک سال دیگر نمره اش خیلی بیاید پایین. قطعاً نمرات سوابق تحصیلی روی زنگوله‌های تراز می‌روند و نرمال می‌شوند. این نمرات با نمرات آزمون سراسری تراز می‌شود، نمرات سال‌های مختلف با همدیگر تراز می‌شوند و سختی سوالات در تراز خودش را نشان می‌دهد. از این رو داوطلبان از این بابت نگرانی نداشته باشند و این موضوع را به سازمان سنجش بسپارند و تمام تلاش خود را بر درس خواندن شأن متمرکز کنند. هر چه به این امورات بیشتر بیاندیشند از کسب نمره سوابق تحصیلی دور می‌شوند.

کنکور در سال 1402 دوبار در سال و در ماه‌های دی 1401 و تیر 1402 برگزار می‌شود. این آزمون‌ها در نیمه اول تیرماه و در نیمه دوم دی ماه برگزار خواهند شد. ثبت نام دو بار انجام می‌شود اما پذیرش یک بار انجام می‌شود. یک نمره سوابق تحصیلی با بالاترین نمره دریافت می‌شود. هر داوطلب اگر در دو آزمون شرکت کند دو نمره کنکور خواهد داشت و اگر در یک آزمون شرکت کند یک نمره کنکور خواهد داشت، اما فقط یک نمره آزمون به انتخاب داوطلب محاسبه می‌شود. نمره کنکور به اضافه سوابق تحصیلی یک نمره کل را می‌سازد و به داوطلب می‌گوئیم گروه آزمایشی خود را انتخاب کند و بر اساس گروه آزمایشی انتخاب رشته می‌کند.

ت ت کدخبر: 100443 تاریخ انتشار 1401/05/10 10:56:51

اخبار جذاب را اینجا بخوانید