شنبه 15 اردیبهشت 1403

گمانه زنی‌ها از اهداف سفر فرمانده ارتش پاکستان به افغانستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گمانه زنی‌ها از اهداف سفر فرمانده ارتش پاکستان به افغانستان

کابل - ایرنا - فرمانده ارتش پاکستان با سفر به کابل به دنبال اهداف پیدا و پنهان زیادی بوده است؛ اما براساس گمانه زنی‌های برخی از شخصیت‌های رسانه‌ای و سیاسی، مهمترین آن گرفتن «اسلم فاروقی» سرکرده شاخه خراسان گروه تروریستی داعش از سیستم امنیت ملی افغانستان محسوب می‌شود.

ژنرال «قمرجاویدباجوه» روز سه شنبه در سفری پنهان از دید رسانه‌ها وارد کابل شد و با رییس جمهوری و رییس شورای عالی مصالحه افغانستان دیدار کرد و به همین دلیل جزئیات این دیدارها تاکنون آشکار نشده است.

نهاد ریاست جمهوری افغانستان روز چهارشنبه در این زمینه گزارش داد: در این دیدار در باره صلح و عدم استفاده از خاک دو کشور علیه یکدیگر بحث و تبادل نظر شده است.

عبدالله عبدالله هم در صفحه فیسبوک خود دراین زمینه نوشت: پاکستان از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند.

اما آنچه روشن است فرمانده ارتش پاکستان با اهداف بیشتری به کابل آمده بود.

«رزاق مأمون» روزنامه‌نگار شناخته شده افغانستان در نشریه‌ای به نام گزارشنامه افغانستان به نقل از منابع نزدیک به خود در ریاست جمهوری نوشت: سفر باجوه به کابل آغاز انزوای «امرالله صالح» معاون نخست رئیس جمهور اشرف غنی خواهد بود.

مأمون می‌افزاید: باجوه از رئیس جمهورغنی خواسته است که اسلم فاروقی را به پاکستان تحویل دهد، درخواستی که پیش از این نیز از طریق وزارت خارجه پاکستان مطرح شده بود.

«عبدالله اوروکزی» مشهور به اسلم فاروقی از قوم مموزی، ساکن اصلی روستای «آخندزادگان» اوروکزی ایجنسی پاکستان سرکرده شبکه خراسان داعش است. وی سرکرده نظامی داعش در پیشاور و همچنین مسئول عملیات این گروه در منطقه خیبر پاکستان نیز بوده است.

اسلم فاروقی اکنون در زندان اداره امنیت ملی افغانستان بسر می‌برد. دستگاه اداره امنیت ملی این کشور در فروردین ماه امسال پس از بازداشت وی وعده کرده بود که اعترافات فاروقی را برای مردم منتشر خواهد کرد اما تاکنون این تعهد عملی نشده است.

امرالله صالح نیز رییس سابق اداره امنیت ملی افغانستان بود که دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان (آی اس آی) وی را دشمن سرسخت خود می‌دانست. صالح در خرداد ماه سال 1389 در ظاهر به دلیل عدم تأمین امنیت نشست مشورتی صلح از وظیفه خود استعفا کرد، اما رسانه‌ها گزارش دادند که وی به درخواست پرویز مشرف رئیس جمهوری وقت و فرمانده اسبق ارتش پاکستان برکنار شده بود.

«ملک ستیز» کارشناس مسائل سیاسی افغانستان هم از سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل و نحوه استقبال از وی انتقاد کرده و به قوانین دیپلماتیک و سفرهای بین المللی مقامات اشاره کرده است.

وی می‌نویسد: باجوه چرا به کابل آمد؟ و در برخی حالات ما باید سوال‌های جدی را در چنین اوضاعی مطرح کنیم. وظیفه فرمانده ارتش هماهنگی نهادهای ملی برای جلب منابع به موقع برای نیروهای رزمی در هماهنگی با وزیر دفاع، سازمان‌دهی و رهبری ستادهای عملیاتی، مالی و تعلیماتی است.

ستیز می‌افزاید: من معنی سفر باجوه به افغانستان و آن‌هم ملاقات‌های عجیب با رهبران دولت و لشکرکشی‌های سیاسی را نمی‌دانم. تصور کنید که فرمانده ارتش افغانستان به اسلام‌آباد برود، چگونه استقبال می‌شود.

وی استقبال رهبران سیاسی از فرمانده ارتش پاکستان را اشتباه بزرگ و جدی دیپلماسی ارزیابی کرد و اظهار داشت: دعوت، استقبال و دیدارهای دسته‌جمعی رهبران سیاسی نشانگر پاکستانیزه شدن دولت افغانستان است.

«سیدعلی کاظمی» از اعضای تیم انتخاباتی اشرف غنی در دوران انتخابات ریاست جمهوری هم پس از سفر فرمانده ارتش پاکستان به کابل در فیسبوک خود با طرحی سوالی نوشت که آیا با چنین رفت و آمدهایی می‌توان به آینده صلح خوشبین بود؟

کاظمی افزود: سفر فرمانده ارتش پاکستان در شرایط کنونی در کابل حامل پیام‌های مهمی است. با تمام اما واگرها باید دید که این رفت و آمدهای دیپلماتیک که بیشتر شامل موارد امنیتی است به کجا منتهی خواهد شد؛ آغاز جدید، یا تکرار دور باطل؟

وی در نهایت نتیجه گرفت: نمی توان انکار کرد که طالبان تابع پاکستان نیست.

احمدسعیدی دیپلمات سابق افغانستان در پاکستان نیز دراین زمینه نوشت: روز دوشنبه هفته جاری خلیل زاد به دیدار مقامات پاکستانی رفت و روزسه شنبه نیز رییس ارتش پاکستان با رییس دستگاه اطلاعات نظامی آن‌کشور به کابل آمدند تا در مورد تمهیدات و مقدمات مذاکرات صلح گفت وگو کنند. به باور وی، پروژه خلیل‌زاد ایجاب می‌کند تا مذاکرات قدم به قدم تا مدت نامعلوم ادامه داشته باشد.

*س_برچسب‌ها_س*