چهارشنبه 29 فروردین 1403

گورباچف نسبت به مداخله خارجی بین باکو و ایروان هشدار داد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
گورباچف نسبت به مداخله خارجی بین باکو و ایروان هشدار داد

مسکو - ایرنا - میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی، دخالت خارجی در درگیری قره‌باغ کوهستانی را دارای پیامدهای جدی بین المللی دانست.

به کزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رسانه های روسی وی تصریح کرد: هر دو طرف (جمهوری های ارمنستان و آذربایجان) باید خود در مورد همکاری متقابل توافق کنند. گورباچف اظهار داشت: دخالت خارجی در تشدید درگیری ها در اطراف قره باغ کوهستانی «بسیار خطرناک» خواهد بود. وی تصریح کرد: «این دخالت می تواند عواقب جدی در روابط بین الملل ایجاد کند و جامعه جهانی را مجبور به مداخله در این حوادث کند و سپس شما مجبور خواهید شد واکنش متفاوتی نشان دهید».

گورباچف گفت که نمایندگانی نگران از مردم ارمنستان و جمهوری آذربایجان که "در مورد چگونگی فرار از این وضعیت مشاوره می خواهند" به او مراجعه کرده اند. به نظر رئیس جمهوری اتحاد جماهیر شوروی، هر دو طرف باید شرایط را خود سر و سامان دهند و در مورد همکاری متقابل توافق کنند.

گورباچف هشدار داد: «اگر نیروها یا کشورهای خاصی در ارمنستان و جمهوری آذربایجان بخواهند به نوعی دخالت کنند این امر پایان بدی خواهد داشت». به گفته وی، اول از همه، باکو و ایروان «باید به دنبال راه هایی برای ایجاد همکاری» باشند. وی تاکید کرد که "تنها این راهکار آینده صلح آمیزی برای دو طرف رقم می زند».

بامداد یکشنبه درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک از سر گرفته شد. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در حالی با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را به آغاز عملیات متهم کرد که نخست وزیر ارمنستان نیز اعلام کرد که جمهوری آذربایجان آغاز کننده حمله بوده است.

*س_برچسب‌ها_س*