پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

«یک خونه آشپزخونه» زمستان به شبکه کودک می‌آید

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
«یک خونه آشپزخونه» زمستان به شبکه کودک می‌آید

مهدی نیک‌روش تهیه‌کننده برنامه‌های کودکِ تلویزیون از آماده شدنِ برنامه «یک خونه آشپزخونه» ویژه خردسالان خبر داد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نیک‌روش به تهیه‌کنندگی بسیاری از برنامه‌های کودک در شبکه پویا و نهال شناخته می‌شود از جمله «منم بچه مسلمان»، «پاشو پاشو کوچولو» و البته کارگردانی این روزهای فصل دوم «شگفت‌انگیزان» که علی فروتن اجرا می‌کند و به تازگی پخش خود را آغاز کرده است.

او درباره شروع برنامه‌ای جدید ویژه خردسالان خبر داد و به خبرنگار تسنیم گفت: در حوزه خردسالان برنامه‌ای به نام «یک خونه آشپزخونه» را طراحی کردیم که از زمستان پخش خود را آغاز می‌کند. سه سال تلاش کردیم تا این برنامه به سرانجام برسد. چون هدف‌مان در درجه اول آشنایی بچه‌ها با مهارت‌های زندگی است. در این برنامه تلویزیونی بچه‌ها با نعمت‌های خدا که برایشان آفریده، آشنا می‌شوند.

نیک‌روش تأکید کرد: در این برنامه غذاهای سالم را آموزش می‌دهیم و خردسالان کنار یک خانمی به نام «خانم نعنا» آشپزی می‌کنند و غذاهای ساده درست می‌کنند با مواد غذایی آشنا و بهانه‌ای می‌شود در خانه به مادران‌شان کمک کنند.

او با اشاره به اینکه «یک خونه آشپزخونه» قالب نمایشی دارد، گفت: هر روز 4 تا از بچه‌ها وارد آشپزخونه خانم آشپز می‌شوند. برای اولین بار «آرزو مقدم» کارشناس آشپزی به عنوان بازیگر حضور دارد. این برنامه 4 شرکت‌کننده دارد و فعلاً برای 30 قسمت تهیه شده است.

صداپیشه «بن تن» و درخواستش از تلویزیون / کار کودک را کم نبینید! کودکان سردرگم فضای مجازی / آیا تلویزیون به یاری کلاس اولش می‌رود؟

این تهیه‌کننده برنامه‌های کودک تلویزیون درباره زمانِ پخش این برنامه تازه شبکه پویا، افزود: زمانِ پخش دقیق مشخص نیست، اما زمستان به آنتن خواهیم رسید. معمولاً شبکه پویا 4 روز در هفته به این‌گونه برنامه‌ها اختصاص دارد و صبح‌ها پخش می‌شود. در این برنامه قانون خردسالان کاملاً رعایت می‌شود یعنی نه از گاز خبری است و نه چاقو! ضمن اینکه بچه‌ها با مواد اولیه آشنا می‌شوند.

او همچنین درباره بازگشت چهره‌ها و استفاده از فعالان این حوزه در شبکه کودک، گفت: من خودم همیشه دغدغه این موضوع را داشتم که از چهره‌ها و قدیمی‌های این حوزه بهره‌برداری کنیم و استفاده از عمو فیتیله‌ای بچه‌ها علی فروتن در «شگفت‌انگیزان» خودش به دنباله همین دغدغه بود. این عزیزان کارهای خوبی از خودشان به جای گذاشته‌اند و می‌توانند برای ساخت و اجرای برنامه‌های کودک همچنان مثمرثمر باشند.

نیک روش همچنین از مدیران و دست‌اندرکاران این عرصه خواست تا کودک و خردسال را جدی بگیرند. اگر مدیران کل در درجه اول جدی بگیرند خیلی اتفاقات خوبی می‌افتد. اگر مثل کشورهای دیگر تا قبل از اینکه به سن 12 سال و دوران نوجوانی برسند باید آموزش‌های مهارت زندگی و آموزش‌های دیگر را فرا بگیرند که تأثیرگذاری دارد. اگر مدیران به این نتیجه برسند حتماً بیشترین بودجه را برای خردسال و کودک اختصاص خواهند داد.