چهارشنبه 6 تیر 1403

11 مرکز تجاری ایران در آفریقا افتتاح می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
11 مرکز تجاری ایران در آفریقا افتتاح می‌شود

صادق قنادزاده در گفتگو با برنامه روی خط اقتصاد رادیو اقتصاد گفت: حجم تجارت جهانی با آفریقا بیش از هزار و دویست میلیارد دلار است. ولی آمار رسمی ما حدود 1 و 2 دهم میلیارد دلار است.

وی افزود: ولی با توجه به فعالیت‌های غیر رسمی کالای بیشتری به آفریقا صادر می‌شود. همچنین صادرات فنی و مهندسی ما نیز در این آمار محسوب نشده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه خطوط منظم کشتیرانی به همه نقاط آفریقا نداریم بعضا مجبوریم آنها را از طریق امارات به این کشور‌ها صادر کنیم. اگر این آمار حتی سه برابر هم باشد ولی باز هم نسبت به همه صادراتی که به این کشور‌ها می‌شود بسیار اندک است.

قنادزاده اظهارکرد: جمعیت آفریقا بیش از یک میلیارد نفر است و 90 درصد محصولات خود را نیز وارد می‌کنند که متاسفانه در این زمینه هم غفلت شده است و هم شناخت خوبی از این بازار نداشته ایم.

وی افزود: در دولت آیت الله رئیسی خوشبختانه نگاه بسیار خوبی به آفریقا شد و در دو دور اجلاس همکاری‌های آفریقا در ایران برگزار شد و پس از ایران اکسپو بسیاری از این افراد برای پیگیری اجلاس به کشور ما سفر می‌کنند. 12 پنل تخصصی در این خصوص برگزار شد و ظرفیت‌های خوبی برای همکاری بین ایران و آفریقا بازشد.

وی تصریح کرد: در این مدت و پس از اجلاس همکاری چندین گروه آفریقایی به ایران آمدند و چند گروه ایرانی به آفریقای جنوبی و غرب آفریقا اعزام شدند تا کمیسیون‌های مشترک را برگزار کنند. همچین با کنیا و غنا در خرداد ماه جلسات تخصصی خواهیم داشت که امیدواریم این تحرک در دولت‌های بعدی نیز حفظ شود و این ریل گذاری توسعه یابد.

قنادزاده اظهارکرد: به دستور آیت الله رئیسی برنامه ریزی جامعی در خصوص آفریقا تهیه شد تا زیرساخت‌های توسعه روابط با آفریقا را فراهم کنیم. پیگیری زیرساخت‌های حمل و نقل و لجستیک در حال فراهم شده است. در حال حاضر در حال توسعه خطوط دریایی و هوایی با آفریقا هستیم.

معاون ارتقاء کسب و کار‌های بین المللی سازمان توسعه تجارت افزود: توسعه رایزنان اقتصادی نیز از الزامات این حوزه است.

پیشتر تنها سه رایزن در این عرصه فعال بودند که در این زمینه مصوب شد که 14 رایزن برای کار در آفریقا به میدان بیایند تا رایزنی بازرگانی در آفریقا را توسعه دهیم. همین سه رایزن اقتصادی مامن توسعه دهنده تجارت ما با آفریقا شده اند و امیدوارم که تعداد رایزنان خود را در 14 کشور هدف خود توسعه دهیم.

وی تصریح کرد: هم اکنون مصوب شده است که 11 مرکز تجاری در آفریقا ایجاد شود که پیش ازاین دولت حتی یک مرکز هم وجود نداشت که امیدوارم که این برنامه‌ها با همین روند توسعه یابد و امیدوارم این فرایند ما را به شکوفایی بیشتر برساند.

خبرنگار: رضا زارع

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی