سه‌شنبه 29 خرداد 1403

200 میلیون اصله نهال در عرصه کاشت می شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
200 میلیون اصله نهال در عرصه کاشت می شود

نقی شعبانیان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طرح کاشت یک میلیارد درخت به بخش‌های مختلف احیا و غنی سازی جنگل ها، کنترل بیابان، فضای سبز و زراعت چوب اختصاص دارد، اما تولید این میزان به گونه‌ای نیست که پاسخگوی تقاضای مردم در بخش‌های مختلف باشد.

به گفته او، در بخش زراعت چوب عمدتا با مشارکت مردمی و بخش خصوصی نهال تولید می‌شود و بخش دیگر هم خود سازمان در نهالستان‌های دولتی تولید را انجام و در اختیار مردم قرار می‌دهد.

شعبانیان ادامه داد: در قالب طرح یک میلیارد درخت در ابتدای کار قرار بود در مجموع 30 درصد کار معادل 300 میلیون اصله نهال طی 4 سال به زراعت چوب تخصیص داده شود که در سال اول بدلیل استقبال بالا بیش از 120 میلیون اصله نهال به این طرح تخصیص داده شد و در سال دوم طرح هم قرار است 120 تا 130 میلیون از مجموع 250 میلیون اصله نهال به زراعت چوب تخصیص داده شود.

معاون سازمان امور جنگل‌ها با بیان اینکه سال گذشته 60 میلیون نهال در بخش معاونت باغی تولید و کاشته شد، افزود: تولید نهال در بخش معاونت باغبانی را جزء تولید یک میلیارد درخت محاسبه نکردیم و برای سال دوم طرح هم پیش بینی می‌شود که 250 میلیون اصله نهال تولید شود که 200 میلیون آن در عرصه کاشت خواهد شد، همچنین 20 میلیون نهال از سال گذشته که در نهالستان‌ها نگهداری شد به عرصه منتقل می‌شود.

به گفته او، برآورد‌ها حاکی از آن است که بعد از گذشت 4 سال و به ثمر نشستن نهال ها، 50 تا 60 درصد نیاز کشور از طریق حوزه زراعت چوب تامین شود.

وضعیت اعتبارات در طرح کاشت یک میلیارد درخت مناسب نیست

معاون سازمان امور جنگل‌ها در بخش دیگر اظهارات خود پیرامون وصعیت تامین اعتبارات طرح کاشت یک میلیارد درخت افزود: سال گذشته از مجموع 237 میلیارد تومان اعتبار که برای طرح کاشت یک میلیارد درخت تصویب کردند، 46 میلیارد تومان بصورت اسناد خزانه به طرح تخصیص دادند که این امر کمی کار را سخت می‌کند و استمرار عدم تخصیص اعتبارات، کار را با محدودیت مواجه می‌کند.

شعبانیان ادامه داد: هزینه تولید، کاشت و نگه داری هر نهال 100 هزارتومان است، اما به سبب آنکه در طرح کاشت یک میلیارد درخت بخشی از نهال‌ها در قالب زراعت چوب توسط بخش خصوصی کاشت می‌شود، از این رو بر مبنای زیرساخت‌های منابع طبیعی 18 هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

معاون سازمان امور جنگل گفت: برخی شرکت‌ها و صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی در طرح کاشت یک میلیارد درخت مشارکت می‌کنند، البته این امر بدان معنا نیست که اداره منابع طبیعی استان‌ها پول دریافت می‌کند، بلکه هزینه کاشت و نگهداری آن را شرکت‌ها قبول می‌کنند.

او ادامه داد: هزینه‌های تولید نهال، نگه داری و کاشت 100 هزار تومان پیش بینی شده است که برای کاشت یک میلیارد درخت 100 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اما به سبب زیرساخت نهالستان‌های جنگلی برآورد می‌شود که 18 هزار میلیارد تومان اعتبار کافی است.

ایران از لحاظ زیرساخت نهالستان جزء 10 کشور اول دنیاست

شعبانیان افزود: ایران از نظر زیرساخت نهالستان‌ها جزء 5 تا 10 کشور اول دنیا محسوب می‌شود، اما این زیرساخت‌ها کمتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

معاون سازمان امور جنگل‌ها تاکید کرد که در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تمامی نهالستان‌های کشور احیا شده است.

او ادامه داد: با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، انقلابی در حوزه تولید و کاشت درخت در کشور شکل گرفته است که قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

شعبانیان با بیان اینکه 136 نهالستان جنگلی در کشور داریم، گفت: نهالستان‌های کشورما به سبب بحث زیرساخت، نیروی کار در دنیا کم است.

خبرنگار: آزاده محبی

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت، تجارت و کشاورزی