یک‌شنبه 17 تیر 1403

25 درصد از مشترکان خانگی و تجاری خراسان شمالی پر مصرف هستند

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
25 درصد از مشترکان خانگی و تجاری خراسان شمالی پر مصرف هستند

مسعودکاظمی به تشریح جزئیات مصوبه هیات وزیران در زمینه تکالیف تعریف شده برای تمامی مشترکان برق به منظور جلوگیری از قطعی برق در ماه های گرم امسال پرداخت و گفت: 25 درصد از مشترکان خانگی و تجاری خراسان شمالی پر مصرف هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مسعود کاظمی، معاون فروش و خدمات مشترکین توزیع برق خراسان شمالی در گفت و گو با عصراترک اظهار کرد: افزایش دما و رشد مصرف برق، ناترازی بین تولید و مصرف در شبکه سراسری برق را به همراه خواهد داشت.

کاظمی گفت: هیات وزیران کشور با هدف جلوگیری از بروز خاموشی های برق در کشور، تکالیفی را برای شرکت های توزیع نیروی برق استان ها و مشترکان برق در کشور تعریف و مشخص کرده اند که در 24 اردیبهشت ماه امسال ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: بر اساس مصوبه هیات وزیران، تمامی دستوراتی که از مرکز دیسپاچینگ کشوری برای شرکت های توزیع نیروی برق استان ها همچنین مشترکان به منظور جلوگیری از قطعی برق اعلام می شود، لازم الاجرا است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: مبتنی بر این دستورالعمل ابلاغ شده، دستگاه های اجرایی، بانک ها، نیروهای مسلح و نهادهای عمومی غیر دولتی مکلف شده اند که در ماه های گرم امسال در ساعت های اداری، باید تا حد 30 درصد از میزان مصرف سال گذشته خود را کاهش دهند.

وی همچنین افزود: این نهادها ملزم هستند که در ساعت های غیر اداری نیز تا 60 درصد از مصرف برق جاری همان روز را کاهش دهند.

کاظمی خاطرنشان کرد: این نهادها باید با خاموش کردن روشنایی های غیر ضروری و مدیریت مصرف در بهره برداری از سیستم های سرمایشی خود، روزانه میزان مصرف برق در ساختمان های اداری خود را کاهش دهند.

افزون بر این، وی عنوان کرد: برای واحدهای صنعتی کوچک مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی همچنین خارج از شهرک ها و نواحی صنعتی نیز سهمیه مصرف برق در ساعت های اوج مصرف مشخص و به آنها ابلاغ شده است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق خراسان شمالی همچنین گفت: در استان مقرر شده است تا هر شهرک صنعتی در هر هفته، یک روز از ساعت 11 صبح تا 23 شب محدودیت بار مصرف داشته باشند.

وی افزود: برای واحدهای صنعتی خارج از شهرک های صنعتی نیز مقرر شد تا روزانه از ساعت 12 تا 17 تا حدود 30 درصد محدودیت بار مصرف را اعمال کنند.

کاظمی خاطرنشان کرد: تکالیف مدیریت مصرف برق برای صنایع سنگین نیز از سوی شرکت های برق منطقه ای ابلاغ شده اند.

وی به مشترکان بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: برای این مشترکان مصوب شده است تا کنترهای برق چاه های کشاورزی روزانه از ساعت 12 تا 17 قطع شوند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق خراسان شمالی افزود: با توجه به اینکه چاه های کشاورزی به کنترهای هوشمند برق مجهز هستند این کنترها به صورت متمرکز و خودکار در ساعت تعیین شده، قطع می شوند.

وی به مشترکان خانگی و تجاری نیز اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه در روزهای گرم، اوج مصرف برق طی ساعت 12 تا 17 است، بنابراین تاکید می شود این گروه از مشترکان طی این ساعت ها از روشنایی روز بهره گیرند و دمای کولرهای گازی را بر روی 25 درجه و کولر آبی را بر روی دور کند تنظیم کنند.

کاظمی همچنین با اشاره به واحدهای مرغداری و آبزی پروری نیز بیان کرد: با توجه به نوع فعالیت تولیدی این واحدها، در مدار بودن برق برای این مشترکان بسیار ضروری است، بنابراین این گروه از مشترکان در بخش کشاورزی در اولویت محدودیت و یا قطعی برق قرار نگرفته اند.

وی افزود: با این وجود، این مشترکان باید به مولدهای خود تامین برق (دیزل ژنراتورها) مجهز باشند.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق خراسان شمالی همچنین خاطرنشان کرد: آنان می بایست به نرم افزار برق من در زمینه اطلاع رسانی هایی که بابت اعمال برق انجام می شود نیز تجهیز باشند تا در صورت اعلام قطعی های برق، اقدامات به موقع و لازم برای واحدهای تولیدی خود را انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخن خود، درباره بسته های تشویقی به منظور همراهی و همکاری مشترکان با دستورالعمل ابلاغ شده برای کاهش بار مصرف از شبکه سراسری در طول ماه های گرم سال نیز اظهار کرد: درصورتیکه مشترکان بخش خانگی و تجاری طبق الگوی مصرف برق، عمل کنند میزان مصرف آنان با تعرفه یارانه ای محاسبه می شود، در غیر این صورت، مازاد بر الگوی مصرف آنان بر اساس جدول ابلاغ شده به صورت پلکانی محاسبه خواهد شد.

کاظمی خاطرنشان کرد: میزان الگوی مصرف برای بخش خانگی در روزهای گرم سال طی ماه های خرداد تا شهریور برای مناطق عادی از جمله خراسان شمالی 300 کیلووات ساعت در نظر گرفته شده است.

وی همچنین گفت: در بخش کشاورزی نیز تعرفه مصرف برق برای 19 ساعت از فعالیت کنترهای هوشمند چاه های کشاورزی رایگان در نظر گرفته شده است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق خراسان شمالی در ادامه بیان کرد: به طور کلی برای تمامی مشترکان که در برنامه های پاسخگویی بار شرکت می کنند پاداش همکاری محاسبه و پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه درباره اجرای مصوبات هیات وزیران در استان نیز اظهار کرد: با توجه به اینکه کارگروه مدیریت مصرف و تقاضای برق در استان تشکیل شده، با موافقت استاندار خراسان شمالی، ساعت کار دستگاه های اجرایی استان به ساعت شش و سی دقیقه صبح تا سیزده و سی دقیقه بعدازظهر تغییر کرده است تا در طول روز میزان بار مصرف در زمان اوج مصرف برق مدیریت شود.

کاظمی افزود: میزان مصرف برق دستگاه های اجرایی علاوه بر اینکه از طریق مرکز پایش فهام شرکت برق رصد و پایش می شود همچنین به صورت میدانی نیز کنترل خواهند شد.

وی در خاتمه درباره سهم مصرف مشترکان برق در استان نیز اظهار کرد: از مجموع میزان برق مصرفی در استان، سهم مصرف بخش کشاورزی 26 درصد، سهم مصرف بخش صنعتی 18 درصد و سهم مصرف بخش خانگی و تجاری نیز 46 درصد است.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق خراسان شمالی تصریح کرد: در سال گذشته با اعمال مدیریت مصرف برق در ماه های گرم سال، شماری از مشترکان خانگی و تجاری استان از وضعیت پر مصرف به وضعیت کم مصرف و خوش مصرف تغییر مصرف دادند.

کاظمی اذعان کرد: با این وجود، هنوز بیش از 25 درصد از مشترکان خانگی و تجاری استان بیش از الگوی مصرف، برق استفاده می کنند.

انتهای پیام /