دوشنبه 18 تیر 1403

50 درصد جو مورد نیاز در داخل تامین می‌شود

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
50 درصد جو مورد نیاز در داخل تامین می‌شود

علیقلی ایمانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در ابتدای فصل برداشت متولی خرید تعیین نشده بود که در نهایت به سبب قیمت پایین جو وارداتی در بنادر، هرکیلو جو داخل توسط دلالان با نرخ 7 تا 8 هزارتومان خریداری می‌شد.

به گفته او، سازمان تعاون روستایی هرکیلو جو وارداتی را با قیمت خرید حمایتی 10 هزارتومان از کشاورزان خریداری کرد، اما به دلیل افزایش هزینه‌های تولید جوابگو نیست.

ایمانی ادامه داد: علی‌رغم آنکه جو مشمول قیمت گذاری تضمینی است، اما نرخ خرید تضمینی برای آن اعلام نشد که در نهایت کشاورزان برای آنکه با نرخ 6 تا 7 هزارتومان در بازار عرضه نکنند، با قیمت خرید حمایتی 10 هزارتومان به تعاون روستایی تحویل دادند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با انتقاد از تاخیر در پرداخت بهای جو تحویلی به کشاورزان افزود: در برخی استان‌ها 10 تا 20 درصد بهای جو تحویلی پرداخت شد و برخی دیگر پرداخت نشد که همین امر منجر به ناامیدی کشاورزان در کشت شده است.

او با بیان اینکه 50 درصد جو تولیدی از طریق واردات تامین می‌شود، گفت: بنابر آمار سالانه بیش از 7 میلیون تن جو مورد نیاز کشور است که 3.5 میلیون تن آن از تولید داخل و مابقی از واردات تامین می‌شود.

خبرنگار: آزاده محبی