دوشنبه 2 مهر 1403

7 فایده باورنکردنی چای زعفران برای سلامتی

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
7 فایده باورنکردنی چای زعفران برای سلامتی

فواید فوق العاده چای زعفران حتی در تاریخ ثبت شده است و توسط علم نیز ثابت شده‌اند.

فرارو - احتمالاً از عرضه محدود زعفران، کاربرد‌های بسیار متفاوتش در آشپزی و لقبش به عنوان گران‌ترین ادویه جهان آگاه هستید.

به گزارش فرارو به نقل از وِل اند گود، زعفران یک ادویه بسیار قدیمی است که قدمتش به بیش از 3 هزار سال پیش برمی‌گردد و معمولاً برای طعم و رنگ لپذیرش در غذا‌های مختلف استفاده می‌شود. زعفران در طول تاریخ به‌عنوان یک رنگ طبیعی، عطر، ادویه و حتی دارو مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از مهم‌ترین فواید زعفران برای سلامتی بهبود خلق و خو در افراد مبتلا به افسردگی است. این ویژگی خاص باعث شده است زعفران تنها به عنوان ادویه‌ای برای خوش رنگ و مزه دار شدن غذا مورد استفاده قرار نگیرد. چای زعفران در سراسر دنیا بسیار محبوب است و در کنار طعم بی نظیرش فواید فوق‌العاده‌ای نیز برای سلامتی به همراه دارد.

7 فایده چای زعفران به گفته یک متخصصان تغذیه

هم زعفران و هم چای زعفران سرشار از انواع مواد مغذی از جمله ویتامین سی، آهن، منگنز، مس، پتاسیم، منیزیم و ویتامین‌های ب هستند. تمام این مواد مغذی برای سلامتی بدن و پیشگیری از انواع بیماری‌ها بسیار حیاتی هستند. متخصصان تغذیه معتقدند فواید زعفران زمانی که دم کشیده است و به صورت چای مصرف می‌شود، سریع‌تر اثر خود را نشان می‌دهند. مخصوصاً در زمینه بهبود خلق و خو. پژوهشگران هنوز در حال تحقیق بر روی تفاوت میان نوشیدن چای زعفران و مصرف زعفران از طریق غذا یا مکمل هستند.

کاهش التهاب

وقتی صحبت از ترکیبات زیست فعال گیاهی می‌شود، زعفران یک منبع بی‌نظیر است. این ادویه گران قیمت حاوی کروسین، سافرانال، کروستین، کامفرول و کاروتنوئید‌ها است. این ترکیبات آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند که به دلیل تواناییشان در مبارزه با رادیکال‌های آزاد می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های مزمن و حاد کمک کند و درمانی برای انواع بیماری‌ها باشند.

سلامت روان

بسیاری از مطالعات ثابت کرده‌اند که زعفران دارای خواص ضد افسردگی و ضد اضطراب قوی است. برخی از این مطالعات حتی نشان داده‌اند که زعفران به اندازه قرص پروزاک برای درمان افسردگی خفیف مؤثر است.

محافظت از سیستم عصبی

زعفران علاوه بر اثرات مفید برای درمان اختلالات خلقی از بدن در برابر اختلالات عصبی نیز محافظت می‌کند. یک پژوهش در سال 2016 نشان داد که اثرات زعفران برای کاهش اختلالات شناختی مغز در بیمارانی که دچار آلزایمر هستند بسیار موثر است.

سلامت قلب

زعفران به لطف فواید ضد التهابی خود می‌تواند برای سلامت قلب نیز بسیار مفید باشد. مطالعات نشان داده‌اند مصرف زعفران با کاهش سطح کلسترول بد بدن نیز مرتبط است. در همین حال پژوهش دیگری در سال 2021 نشان داد مصرف زعفران ممکن است فشار خون بالا را نیز برای مدتی کاهش دهد. به طور کلی زعفران یک ادویه بسیار مفید برای کسانی است که به دنبال حفظ یا بهبود سلامت قبل خود هستند. این ادویه با کمک به کاهش وزن می‌تواند برای مدیریت بیماری‌های قلبی بسیار مفید باشد.

محافظت در برابر سرطان

زعفران به دلیل دارا بودن ویتامین سی و انواع ترکیبات گیاهی قوی می‌تواند از بدن در برابر سلول‌های سرطانی محافظت کند. این ادویه به طور کلی دارای خواص ضد توموری و پیشگیری از سرطان است. محتوای کروستین و کروسین در زعفران می‌تواند به از بین بردن سلول‌های سرطانی و در عین حال جلوگیری از تکثیر این سلول‌ها نیز کمک کند. به علاوه، آنتی اکسیدان کامفرول موجود در زعفران با مکانیسم‌های مبارزه با سرطان مرتبط است.

سلامت چشم

این ادویه مقوی همچنین به لطف محتوای کاروتنوئید که باعث تقویت چشم می‌شود، با بهبود سلامت چشم همراه است. به علاوه، تحقیقات نشان داده است که زعفران علائم بیماری دژنراسیون ماکولا که باعث کوری می‌شود و بسیار رایج است را نیز بهبود می‌بخشد و به طور کلی از کاهش بینایی می‌کند.

سلامت زنان

مطالعات نشان داده‌اند که زعفران در مدیریت علائم سندرم پیش از قاعدگی و حتی اختلال نارسایی پیش از قاعدگی مفید است. مصرف 15 میلی گرم زعفران دو بار در روز درد دوران قاعدگی را نیز تسکین می‌بخشد.

خرید زعفران با کیفیت

در حالی که این فواید سلامتی زعفران ممکن است جذاب به نظر برسند، بسیاری ممکن است حتی از امتحان کردن چای زعفران به دلیل قیمت گزاف آن منصرف شوند. با این حال، خوشبختانه تهیه یک چای با کیفیت به میزان زعفران زیادی نیاز ندارید. تنها چند رشته زعفران برای هر فنجان چای کافی است. یگ گرم زعفران بیش از 450 رشته است پس برای بهره بردن از فواید زعفران برای سلامتی نیازی به خرج‌های گزاف نیست.

از دست ندهید

املت پنیر؛ یک صبحانه متفاوت و خوشمزه

این سالاد مرغ خوشمزه و متفاوت را از دست ندهید! 

بیماری پسوریازیس؛ علائم، انواع و راه‌های درمان آن

طعم بد دهان؛ علل و راه‌های درمان و پیشگیری از آن