چهارشنبه 6 تیر 1403

آغاز اجرای سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید»

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آغاز اجرای سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید»

مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اجرای سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» با 5 محور «تولید مواد خواندنی»، «عمومی‌سازی خواندن»، «دسترسی»، «آموزش» و «پژوهش» خبر داد.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، جایگاه کتاب همواره در صدر ابزارهای فرهنگی جهانی بوده و همچنان نیز چه در داخل و خارج کشورمان از جایگاه والایی در بین دستگاه‌های تعلیمی، تربیتی، سیاسی، اسلامی، اجتماعی، علمی و هنری برخوردار است و طبق همین اهمیت مصوبه سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» در جلسه 896 مورخ 24 بهمن ماه 1402 شورای عالی انقلاب فرهنگی و براساس مصوبه 461 مورخ 17 همان ماه شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب و ابلاغ شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور فقید کشور رسید. اما این سند چیست و محتوای آن ناظر به چه موضوعاتی است؟

سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره مفاد این سند گفت: سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید سال گذشته به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، ریاست جمهور ضمن حضور در سی‌و‌پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب، این سند را به دبیرخانه آن یعنی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و دیگر دستگاه‌های مکلف ابلاغ کرد.

مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مفاد این سند را بر محوریت 5 بند اصلی دانسته و افزود: این سند دارای پنج بخش است، بخش اول، تولید مواد خواندنی که شامل کتاب و نشریه است؛ هم‌چنین در این سند سعی شده از تولید کتاب‌های چاپی و الکترونیک حمایت شده و تولیدات خردسالان، کودکان و نوجوانان مورد تاکید وئ حمایت واقع شده است.

وی با اشاره به بخش دوم این سند از عمومی‌سازی موضوع خواندن نام برد و گفت: در این بخش تلاش کردیم با استفاده از تمامی رسانه‌های موجود از جمله صدا و سیما، مطبوعات و آموزش و پرورش، بحث عمومی‌سازی خواندن و ترویج مطالعه محقق شود.

محمدیان با اشاره به یکی از بندهای مهم این سند درباره دسترسی همه‌جانبه مردم به کتاب، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، به عنوان بهره بردار و تأمین‌کننده اعتبارات مالی مربوطه، یکی از دستگاه‌های موظف در سهل‌الوصول کردن دسترسی مردم به منابع (کتب و محصولات مشابه) است. ما تلاش کرده‌ایم امکان دسترسی عادلانه به کتاب را با محوریت کتابخانه‌های عمومی برای تمامی مردم کشور فراهم کنیم.

محمدیان با اشاره به نقش آموزش و پژوهش در اجرای این سند ادامه داد: از دیگر بخش‌های این سند مباحث حمایتی است که آموزش و پرورش در آن نقش دارد. مسئولیت عمده پیگیری اجرای مصوبات سند خواندن بر عهده دبیرخانه سند خواهد بود که در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مستقر است.

بازنگری در سند نهضت مطالعه مفید پس از 13 سال

مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» را یک زنجیره فرهنگی دانسته و افزود: نگاه ما در این سند زنجیره‌ای است، به این معنا که تبصره‌های موجود در سند از تولید محتوا تا دسترسی مردم به آن‌ها زنجیره‌وار به یکدیگر متصل هستند تا گره آمار مطالعه در کشورمان را باز کنند.

وی با بیان اینکه بازیگردانان اصلی سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید»، نهادهای فرهنگی کشور هستند، درباره تأثیرگذاری این سند در صنعت نشر و حمایت از ناشران گفت: یکی از مفاد سند ملی «خواندن» حمایت است، حال چه این حمایت از ناشر باشد و چه از بستر ترویج آن در کتابخانه‌های عمومی کشور. در این سند نگاه ما فقط به تألیف مجلدهای کاغذی نبوده، بلکه در سبد فرهنگی خود نگاه ویژه‌ای به کتاب‌های الکترونیکی و صوتی داشتیم و در حمایت از آن‌ها قدم‌های محکمی برخواهیم داشت.

محمدیان با تأکید بر این موضوع که در عرصه تألیف کتاب، در حوزه خردسالان، کودکان و نوجوانان کم‌کاری شده است، تصریح کرد: یکی از تأکیدهای ویژه ما در سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» روی افزایش تولیدات ویژه در گروه سنی خردسالان، کودکان و نوجوانان است، البته این به معنی غفلت از حوزه‌های دیگر نیست، بلکه بحث اصلی ما تأثیرگذاری روی این سنین و رشد مطالعه آن‌هاست.

مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد گفت: سند ملی تصویب شده در شورای عالی انقلاب فرهنگی یک قانون است و هر قانون مستلزم اجرا، درباره وظایف دیگر دستگاه‌های کشور است.

وی ادامه داد: الحمدلله این سند مخالفت چشمگیری در شورای عالی نداشت و اکثریت مفاد این سند را پذیرفتند و برای اجرایی شدن آن برنامه‌های خود را مطرح کردند. البته هر سندی شاید پس از مدت‌ها نیاز به اصلاحات داشته باشد، دست ما در اصلاح رو به بهبود و پیشرفت کشور در این حوزه باز است و از آن استقبال می‌کنیم.