یک‌شنبه 1 مهر 1403

آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها / تمهیدات و اقدامات وزارت علوم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها / تمهیدات و اقدامات وزارت علوم

نیمه اول سال تحصیلی جدید 1404-1403 امروز به طور رسمی در دانشگاههای کشور آغاز می‌شود.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، نیمه اول سال تحصیلی جدید 1404-1403 امروز به طور رسمی در دانشگاه‌های کشور آغاز می‌شود. این در حالی است که سال تحصیلی برای ورودی‌های جدید دوره کارشناسی به دلیل اعلام نشدن نتایج نهایی کنکور با تاخیر در دانشگاه‌ها آغاز می‌شود.

طبق تازه ترین آمار از سوی موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تعداد دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور با احتساب دانشجویان دانشگاه آزاد تا مرداد سال جاری، سه میلیون و 249 هزار و 601 نفر است.

بیشترین توزیع دانشجویان در مقطع کارشناسی است که 64 درصد را به خود اختصاص داده و 16 درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد، 13 درصد کاردانی و 4 درصد نیز در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند.

بر این اساس شمار اعضای هیئت علمی تمام وقت شاغل 79 هزار 101 است که از این تعداد بیش از 54 درصد اعضای علمی استادیار، بیش از 9 درصد استاد تمام و حدود 20 درصد دانشیار هستند.

اختصاص بودجه ای از سوی دولت برای تجهیز امکانات آموزشی دانشگاهها

سیمایی صراف در رابطه با اقدامات وزارت علوم در آغاز سال تحصیلی به تسنیم گفت: تا حد امکان همه زیرساختارها و امکانات لازم برای استقبال از دانشجویان فراهم شده، خوشبختانه دولت بودجه خوبی برای تعمیر و تجهیز خوابگاهها و فراهم کردن فضای آموزشی دانشگاهها اختصاص داد.

وی ابراز امیدواری کرد دانشجویان و اساتید با روحیه جدید و نشاط بیشتر در دانشگاهها حضور پیدا کنند و افزود: روحیه ای که برگرفته از نگاه رئیس جمهور محترم است و سال تحصیلی را همراه با توافق و وفاق برای آینده بهتر و ایرانی ساخته تر شروع کنند.

تمهیدات وزارت علوم برای آغاز سال تحصیلی

در همین رابطه همزمان با آغاز سال تحصیلی، عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دستورالعمل «آیین نودانشجویان» ویژه آغاز سال تحصیلی 1403-1404 را به روسای دانشگاه ها ابلاغ کرد. در این ابلاغیه بر برنامه ریزی منسجم برای فراهم آوردن شرایط ارتقاء سطح نشاط فرهنگی، اجتماعی وسیاسی دانشگاهیان در چارچوب اهداف و برنامه های نظام آموزش عالی و آیین نامه های مرتبط تاکید شده است.

برگزاری جلسات تعامل و هم اندیشی فعالان دانشجویی، استادان و یاوران علمی با رییس دانشگاه، برگزاری منظم جلسات شورای هماهنگی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های استان، حمایت ویژه از اردوهای راهیان پیشرفت و تورهای علمی و فناوری با شعار "هر دانشجو یک راوی پیشرفت "، ایجاد زمینه مشارکت برای؛ تشکلها، کانونها، انجمن های علمی، هیئتهای دانشجویی و کم کردن تصدی گری در برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی بخشی از این ابلاغیه است.

در این ابلاغیه توصیه های سیاستی و اجرایی در خصوص آغاز سال تحصیلی آمده و بر برگزاری مراسم معارفه و آشنایی دانشجویان جدید با نهاد دانشگاه تاکید شده است.

تقویم آموزشی دانشگاهها

در این میان برخی دانشگاهها مانند امیرکبیر و علامه طباطبایی از هفته های قبل سال تحصیلی جدید را آغاز کردند اما برخی دانشگاهها مانند تهران، شهید بهشتی، شریف، علم و صنعت امروز را اولین روز آغاز به کار و تشکیل کلاس های درس خود در نظر گرفتند.

دانشجویان دانشگاه آزاد نیز به دلیل مشکلات سامانه آموزشیار از امروز اقدام به انتخاب واحد کرده و کلاس های درس خود را از هفته آینده برگزار می کنند.