سه‌شنبه 10 مهر 1403

آغاز عملیات آبرسانی به سه روستای کم برخوردار قزوین

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
آغاز عملیات آبرسانی به سه روستای کم برخوردار قزوین

قزوین - ایرنا - مدیر کارگروه زیرساخت و عمران قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه صاحب الامر (عج) استان قزوین از آغاز عملیات اجرایی آبرسانی به روستاهای کنگاور، چمن و یمقان دهستان چوقور طارم سفلی خبر داد.

مجتبی مهاجری روز یکشنبه با اعلام این خبر افزود: عملیات حفاری و لوله گذاری خط انتقال آب شرب روستای کنگاور به طول پنج کیلومتر از طرح‌های مصوب قرارگاه که با همکاری شرکت آبفار استان قزوین، قرارگاه پیشرفت و اهالی روستای کنگاور با هدف تامین آب شرب بهداشتی برای 25 خانوار ساکن آغاز شده و تا دو ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: این روستا تا به امروز خط انتقال آب شرب نداشت و با تانکر از چشمه‌های مجاور روستا، آب شرب مورد نیاز آن تامین می‌شد و به همین دلیل اکثر جمعیت روستا به شهر مهاجرت کرده بودند.

مهاجری در ادامه بیان کرد: عملیات اجرایی احداث مخزن آب شرب روستای چمن نیز که در سال گذشته کلنگ زنی شده و به علت برودت هوا و فصل زمستان متوقف شده بود، آغاز گردید که تا 45 روز آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی اضافه کرد: مخزن آب شرب روستای چمن به حجم 100 متر مکعب، وظیفه آب رسانی بهداشتی برای 150 خانوار این روستا را برعهده دارد و تا قبل از آغاز اجرای این مخزن، اهالی روستا از یک مخزن فرسوده، قدیمی و کوچک استفاده می‌کردند.

مهاجری گفت: این طرح با همکاری آبفار استان قزوین، قرارگاه پیشرفت و اهالی مردم انجام می‌شود.

مدیر کارگروه زیرساخت و عمران در ادامه افزود: علاوه بر ساخت مخزن، خط انتقال آب شرب روستای چمن نیز به طول هزار و 800 متر از چشمه تا مخزن نیز انجام می‌شود.

این مسوول گفت: عملیات اجرایی آب بند روستای یمقان با هدف احیای چشمه‌های زیرزمینی و سیراب شدن سفره‌های زیرزمینی و همچنین تامین آب کشاورزی اهالی در فصول کم آب نیز آغاز شده و تا 2 ماه آینده قابلیت بهره برداری دارد.

وی افزود: با اجرای این طرح حدود 60 هزار متر مکعب آب برای استفاده در فصول کم آب جهت احیای باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی پایین دست روستا ذخیره می‌شود و بیش از 50 هکتار از باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی این روستا با شروع این طرح احیا می‌شوند.

مهاجری گفت: این طرح با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیرداری استان، قرارگاه پیشرفت و مردم انجام می‌شود و سالانه در اشتغال مستقیم و رونق محصولات کشاورزی تاثیر مستقیمی دارد.

وی اضافه کرد: تمامی طرح‌های زیرساختی که قرارگاه پیشرفت و آبادانی مصوب و اجرا می‌کند با مشارکت سه جانبه قرارگاه، دستگاه اجرایی مربوط و مردم جهت رفع مشکلات زیربنایی روستا است و با اجرای این طرح‌ها از مهاجرت اهالی روستاها به شهر جلوگیری شده و حتی سبب مهاجرت معکوس به روستاها می‌شود.

این مسوول افزود: یکی از مشکلات عمده روستاهای کم برخوردار، کمبود یا نداشتن آب شرب روستایی و آب کشاورزی است که سالانه باعث از بین رفتن باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی می‌شود که با ورود قرارگاه به این مساله سبب احیای روستاها خواهد شد.

*س_برچسب‌ها_س*