شنبه 7 مهر 1403

آمار ترسناک از بازار مسکن ایران | اجاره خانه نیز غیرممکن می شود؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
آمار ترسناک از بازار مسکن ایران | اجاره خانه نیز غیرممکن می شود؟

اطلاعات مرکز آمار نشان می‌دهد که در سال 1402، هزینه‌های خانوارهای شهری و روستایی، 42 درصد از کل هزینه‌ها را به مسکن اختصاص داده‌اند و این امر منجر به کاهش سهم هزینه‌های مرتبط با بخش خوراکی شده است.

مسکن یکی از نیازهای اساسی است که در سال‌های اخیر بخش زیادی از هزینه‌های خانوار را به خود اختصاص داده است. با این حال، با افزایش قیمت مسکن، خانواده‌ها نمی‌توانند این نیاز را نادیده بگیرند و تنها قادر به کاهش کیفیت آن خواهند بود.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار به طور میانگین در سه دهه گذشته نزدیک به نیمی از سبد هزینه خانوار که در کلانشهرها سکونت دارند به بخش مسکن اختصاص داده شده، در واقع بخش قابل توجهی از درآمد افراد تنها صرف تامین سرپناه می‌شود.

با توجه به این که بخش قابل توجهی از مردم ایران صاحب خانه نیستند و درآمد خود را صرف اجاره خانه می‌کنند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی آنها کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر آنها مجبورند از هزینه‌های رفاهی و حتی ضروری بکاهند و صرف هزینه مسکن کنند.

گزارش جدید مرکز آمار مربوط به هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در سال 1402 است که نشان می‌دهد هزینه مسکن سهم بیشتری از کل هزینه‌های خانوار شهری را به خود اختصاص داده.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که سهم مسکن در سال گذشته برای خانوارهای شهری به 42.4 درصد رسیده و همچنین برای خانوار روستایی، سهم مسکن از کل هزینه آنها به 21.1 درصد افزایش یافته است.

در سال 1401 مسکن سهم 38.1 درصدی را از سبد هزینه خانوار به خود اختصاص داده بود که امسال با افزایش چهار واحد درصدی به 42.4 درصد رسیده است. رشد شدید سهم مسکن از سبد هزینه خانوار به ویژه خانوار شهری، نشان از بحران تامین مسکن برای بخش بزرگی از خانوارهای ایرانی دارد.

علاوه بر این مسکن و خوراکی در سبد هزینه خانوار رابطه متقابلی با یکدیگر دارند به طوری که در سال 1401 سهم هزینه‌های مربوط به مسکن و خوراکی و دخانی در مقابل یکدیگر قرار دارند به طوری که هرچقدر هزینه مسکن افزایش داشته باشد سهم هزینه‌های خوراکی و دخانی در مقابل آن رو به کاهش خواهد رفت.

سال 1401 با وجود سهم 38 درصدی مسکن از هزینه خانوارشهری، سهم هزینه‌های خوراکی و دوخانی برای این خانوار 38 درصد بود، اما با افزایش سهم مسکن به 42 درصد در سال 1402 سهم هزینه‌های مربوط به خوراکی و دخانی به 27 درصد کاهش پیدا کرد.

آمار ترسناک از بازار مسکن ایران | اجاره خانه نیز غیرممکن می شود؟ 2