یک‌شنبه 8 مهر 1403

آمار جالب تراکنش های بانکی ایرانی ها | رکورد آسیا شکسته شد

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
آمار جالب تراکنش های بانکی ایرانی ها | رکورد آسیا شکسته شد

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی آماری از تراکنش بانکی ایرانی ها در روز داد و اعلام کرد: هر ایرانی در روز 5 تراکنش الکترونیک انجام می‌دهد

معاون بانک مرکزی اعلام کرد که هر روز حدود 5 تراکنش الکترونیک توسط هر ایرانی انجام می‌شود و با توجه به جمعیت ایران، تعداد تراکنش‌های الکترونیکی در کشور در حدود 400 تا 500 میلیون تراکنش است. مهران محرمیان افزود که ایران تنها کشور در غرب آسیا است که در محدوده 89 تا 100 درصد شمول مالی قرار دارد. در حال حاضر، 93.5 درصد از افراد بالای 18 سال در ایران به شبکه بانکی دسترسی دارند، در حالی که این درصد در کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا وجود ندارد.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: ایران در حال حاضر در زمینه تراکنش‌های بانکداری الکترونیک و شمول مالی جزو برترین کشورها در دنیا است.

وی افزود: در غرب آسیا فقط کشور ایران از نظر شمول مالی در محدوده 89 تا 100 درصد قرار دارد. در حال حاضر 93.5 درصد از اشخاص بالای 18 سال ایرانی به شبکه بانکی دسترسی دارند که چنین اتفاقی در کشورهای همسایه و منطقه غرب آسیا وجود ندارد.

محرامیان تصریح کرد: هر ایرانی در روز 5 تراکنش الکترونیک انجام می‌دهد و با توجه به جمعیت ایران روزانه حدود 400 تا 500 میلیون تراکنش الکترونیک در کشور انجام می‌شود.

وی گفت: در شبکه شتاب سالانه حدود 50 میلیارد تراکنش با ارزش 14 هزار همت انجام می‌شود و در سامانه ساتنا نیز 100 میلیون تراکنش با ارزش 40 هزار همت صورت می‌گیرد.

طی سال‌های اخیر، مقامات مالیاتی در بسیاری از کشور ها، محدودیت های گسترده‌ای را برای مالیات ستانی از تراکنش های بانکی اعمال کرده‌اند. یکی از اهداف اصلی این قوانین، دریافت مالیات بر فروش یا تراکنش های بانکی است. برای این منظور، افرادی که تراکنش های بانکی مشکوک دارند و سابقه مالیاتی قابل تشخیصی ندارند، مورد بررسی و مالیات تراکنش بانکی قرار می‌گیرند. بنابراین، ایجاد ارتباط مستقیم بین بانک‌ها و سازمان امور مالیاتی امری ضروری است.

در حال حاضر، تمامی تراکنش‌های بانکی از جمله واریز و برداشت وجه، اعلام موجودی، گردش حساب و پرداخت قبوض، از طریق درگاه های بانکی و کارتخوان ثبت و رصد می‌شوند. این اطلاعات به سازمان مالیاتی ارسال شده و بر اساس آن‌ها، مالیات بر گردش حساب و تراکنش‌های بانکی محاسبه و از حساب مربوطه کسر می‌شود.

کدام واریزی ها به حساب مالیات ندارد؟

1. دریافتی و پرداختی مرتبط با حق شارژ

2. تسهیلات بانکی دریافتی

3. قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی

4. مبالغ دریافتی و پرداختی افراد به عنوان رابط با توجه به نوع کسب و کار اشخاص حقیقی

5. مبلغ دریافتی ناشی از جبران خسارت

6. تراکنش‌های بانکی مربوط به اعضای هیئت مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تایید شخص حقوقی مورد نظر

7. واریزی های انجام شده به حساب افراد که توسط کارفرما با تائید کارفرمای ذی‌ربط انجام گرفته باشند

8. انتقالی بین حساب های شخص

9. دریافتی و پرداختی به حساب نزدیکان و بستگان، در صورتی که اصل و ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشده باشد

10. انتقالی بین حساب‌های بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد

11. دریافت‌ها و پرداخت‌های سها م داران و اعضای هیئت مدیره اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حساب‌های دریافتنی و پرداختنی جاری سایر شرکا لحاظ شده است

12. انتقال بین حساب‌های تمامی شرکا در کسب و کارهای مشارکتی

آمار جالب تراکنش های بانکی ایرانی ها | رکورد آسیا شکسته شد 2