سه‌شنبه 17 مهر 1403

آیا خواب‌هایتان رنگی است یا سیاه و سفید؟ / دلیل علمی این تفاوت چیست؟

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
آیا خواب‌هایتان رنگی است یا سیاه و سفید؟ / دلیل علمی این تفاوت چیست؟

سیاه سفید یا رنگی بودن خواب‌ها تا حدی تحت تأثیر سن و زمان بزرگ شدن افراد است.

فرارو - زمانی اعتقاد بر این بود که بیشتر مردم سیاه و سفید خواب می‌بینند و تصور می‌شد خواب‌های رنگی با مسائل روانی مرتبط باشد؛ از آن زمان علم این نظریه‌ها را نقص کرده است.

به گزارش فرارو به نقل از واشینگتن پست، در حالی که دیدن رویا‌های سیاه و سفید غیرمعمول نیست، خواب‌های اکثر مردم اغلب رنگی هستند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد شرکت کنندگان تقریباً در 50 درصد از رویا‌های خود رنگ را گزارش کردند و رویای سیاه و سفید تنها در 10 درصد شرکت کنندگان گزارش شده است. برای 40 درصد از رویاها، رویاپردازان نمی‌توانستند به خاطر بیاورند که آیا رنگی وجود داشت یا خیر.

تمایل ذهن برای رویاپردازی سیاه و سفید یا رنگی ممکن است تا حد زیادی تحت تأثیر سن و زمان بزرگ شدن افراد باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که تا دهه 1950، اکثر افراد مورد بررسی تنها گاهی اوقات، به ندرت یا هرگز رویا‌های رنگی نمی‌دیدند. به نظر می‌رسید با ظهور تلویزیون‌های رنگی این موضوع تغییر کرده است. مطالعه‌ای در سال 2008 نشان داد که افراد بالای 55 سال که احتمالاً بدون تلویزیون رنگی بزرگ شده‌اند، تنها در 34 درصد مواقع خواب‌های رنگی می‌بینند. در حالی که افراد زیر 25 سال گفتند که در حدود 68 درصد مواقع خواب‌هایشان رنگی است.

ناتوانی در به یاد آوردن رنگی بودن رویا‌ها ممکن است نشان دهد که ذهن جنبه‌های دیگر رویا‌ها را در اولویت قرار می‌دهد. در اینجا توجه و حافظه درگیر هستند. به گزارش فرارو، به عنوان مثال، پس از صرف ناهار در یک رستوران، مشتری احتمالاً رنگ پیراهن پیشخدمت را به خاطر نمی‌آورد. این بدان معنا نیست که پیراهن فاقد رنگ بوده است، اما رنگ مورد توجه قرار نگرفته. تصور می‌شود دنیای خواب و بیداری از این نظر مشابه باشند.

به خاطر ماندن رنگ‌ها در رویا نیز ممکن است با افزایش سن کاهش بیابد. در سال 2011، محققان یافته‌های دو نظرسنجی را منتشر کردند که نشان می‌داد حدود 80 درصد از شرکت‌کنندگان زیر 30 سال رنگ رویا‌های خود گزارش دادند، اما این آمار در 60 سالگی به حدود 20 درصد کاهش یافت. به طور کلی، یادآوری رویا‌ها و جزئیاتشان، با افزایش سن کاهش می‌یابد.

برخی افراد نیز رنگ‌هایی غیر واقعی برای اجسام یا رنگ‌هایی که در دنیای واقعی وجود ندارند، می‌بینند. رنگ اجسام در خواب بر اهمیت آنها تأکید می‌کنند. به طور کلی رویا‌ها بسیار شخصی هستند و اغلب منعکس کننده زندگی رویاپرداز و تعاملات روزانه او هستند. به عنوان مثال، اگر کسی به عنوان یک نقاش کار می‌کند، رنگ‌ها در رویا‌های او ممکن است نسبت به کسی که به طور کلی نسبت به رنگ‌ها بی تفاوت است، معنای بیشتری داشته باشند.

از میان اخبار

آیا خواب‌هایتان رنگی است یا سیاه و سفید؟ / دلیل علمی این تفاوت چیست؟

کوه اورست همچنان در حال رشد و بلندتر شدن است!

قانون 1 ساعته جف بزوس جواب می‌دهد

کشف جدید ناسا