شنبه 14 مهر 1403

ابتلای واکسیناتور دامپزشکی خلیل آباد به تب مالت

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
ابتلای واکسیناتور دامپزشکی خلیل آباد به تب مالت

احمدی از ابتلای واکسیناتور دامپزشکی این شهرستان به بیماری مشترک بین انسان و حیوان خبر داد و گفت: همکار واکسیناتور شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد، حین انجام ایمن‌سازی دام ها در روستای دهنو با اصابت سرنگ آغشته به واکسن دچار تب مالت شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ وحید احمدی، مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد در گفتگو با خبرنگار صبح توس؛ اظهار داشت: بیماری تب مالت به عنوان یک بیماری مشترک بین انسان و دام می تواند از طرق مختلف از جمله فرو رفتن سر سوزن سرنگ حاوی واکسن های دامی به انسان انتقال پیدا کند.

وی با بیان اینکه بیماری تب مالت موسوم به بیماری هزار چهره است که علائم سخت و آزاردهنده ای چون سردرد شدید، خستگی، بی اشتهایی، کمردرد، درد عضلانی و تعریق شبانه در انسان ظاهر می‌شود، خاطرنشان کرد: این بیماری متأسفانه در دام با علامت خاصی جز سقط جنین مشاهده نمی شود.

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد با تاکید بر اینکه واکسیناتورهای شبکه دامپزشکی همواره به علت شرایط شغلی در معرض تهدید این بیماری مشترک بین انسان و دام هستند، تصریح کرد: این بیماری از راه های مختلف نظیر برخورد با دام آلوده، مراحل آماده سازی واکسن زنده و یا از راه استنشاق عامل بیماری در محیط کار به واکسیناتورها منتقل شود.

وی از مبتلا شدن یکی از واکسیناتورهای شبکه دامپزشکی شهرستان به بیماری تب مالت خبر داد و اذعان کرد: همکار واکسیناتور شبکه دامپزشکی شهرستان خلیل آباد، حین انجام ایمن‌سازی دام ها در روستای دهنو با اصابت سرنگ آغشته به واکسن دچار تب مالت شد.

احمدی با اشاره به اینکه نیروهای شبکه دامپزشکی برای مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام در خط مقدم مقابله قرار دارند، عنوان کرد: طبق آمار موجود اکثر همکاران واکسیناتور دامپزشکی در دوران خدمت خود دچار این بیماری و برخی بیماری‌های مشترک دیگر خواهند شد که با این وجود بدون ادعا و با تمام وجود در راه مبارزه با بیماریهای دامی فراگیر در حال جهاد هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه با وجود رعایت کامل مسائل ایمنی فردی توسط کارکنان دامپزشکی برخی از اتفاقات نیز غیرقابل اجتناب است، تشریح کرد: این یکی از هزاران خطر و سختی در کار دامپزشکی است که پرسنل زحمت کش آن با هدف مبارزه با بیماری های مشترک و دامی به جان می خرند.

مدیر شبکه دامپزشکی خلیل آباد ضمن درخواست از دامداران در راستای همکاری هر چه بیشتر با اکیپ واکسیناسیون دامپزشکی ابراز کرد: همشهریان عزیز با توجه به افزایش موارد تب مالت انسانی از خرید شیرهای فله ای به هر شکل و به جهت جلوگیری از ابتلا به این بیماری پرهیز کنند.

انتهای پیام /