چهارشنبه 18 مهر 1403

اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی در مراتع مانه و سملقان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
اجرای طرح جنگل‌کاری اقتصادی در مراتع مانه و سملقان

بجنورد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح جنگل‌کاری اقتصادی در سطح 75 هکتار از مراتع شهرستان مانه و سملقان با استفاده از گونه‌های جنگلی دو منظوره اجرا شد.

حسن وحید روز جمعه در حاشیه بازدید از نحوه اجرای این طرح در روستای کاستان شهرستان مانه و سملقان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پروژه توسعه جنگل‌های کشور با محوریت جنگل‌کاری اقتصادی یکی از سیاست‌های سازمان جنگل‌هاست که بر مبنای حفاظت از سرمایه‌های ملی و با مشارکت‌های مردمی انجام می‌گیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: تخصیص زمین، تامین نهاده‌های بذر و نهال از وظایف این اداره‌کل و هزینه‌های اجرایی هم بر عهده مردم است.

وحید با بیان این‌که گونه‌های درختی مورد کاشت، باید از نوع جنگلی و الزاما بومی و چند منظوره باشد افزود: در این طرح با تلفیق عوامل اکولوژیکی، اقلیمی و خاک، مناطق مستعد شناسایی و اقدام به کشت این نوع گونه ها می شود.

وی با اشاره به مزایای اجرای این طرح گفت: طرحهای جنگل کاری اقتصادی که با مشارکت مردم انجام می شود به توسعه جنگل‌ها و حفظ و افزایش تنوع گونه‌های جنگلی می انجامد که در نتیجه آن افزایش بیلان تولید آب، احیای جنگل های مخروبه و بازسازی اکوسیستم‌های جنگلی و در نهایت افزایش سرانه فضای سبز در بیشتر مناطق را در پی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: طرح جنگل‌کاری ر قشلاق روستای کاستان با هدف احیای رویشگاه‌های طبیعی و جنگل‌های تخریب یافته، از سال 1395 با مشارکت جوامع محلی در قالب شرکت تعاونی و با همکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی آغاز شد.

وی تصریح کرد: مساحت پیش بینی شده برای اجرای کاشت گونه های اقتصادی و دو منظوره در هنگام تهیه این طرح190 هکتار بود.

وی بیان کرد: در اجرای طرح جنگل کاری اقتصادی، زرشک به مساحت پنج هکتار، گل محمدی 43 هکتار، بادام هشت هکتار، یونجه پنج هکتار و صنوبر هم 6 هکتار کاشت شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: به منظور تامین آب گونه های کاشت شده، دو باب استخر در نظر گرفته شده است.

شهرستان مانه و سملقان با گستره 6 هزار کیلومترمتر مربع پهناورترین شهرستان استان خراسان شمالی است.

*س_برچسب‌ها_س*