یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403

ارایه خدمات به مددجویان و نیازمندان در مناطق محروم

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
ارایه خدمات به مددجویان و نیازمندان در مناطق محروم

یک مدیر قرارگاه جهادی از خدمات رسانی به مددجویان و نیازمندان در مناطق محروم توسط گروههای جهادی خبر داد.

یک مدیر قرارگاه جهادی از خدمات رسانی به مددجویان و نیازمندان در مناطق محروم توسط گروههای جهادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی فروتن، مدیر قرارگاه جهادی در خصوص فعالیت‌های قرارگاه جهادی حاج عبداله والی گفت: مجموعه کمیته امداد پیش از شکل‌گیری قرارگاه جهادی «حاج عبداله والی» برای دو سالی یک مجموعه‌ای به اسم دبیرخانه هماهنگی تشکل‌های جهادی داشت. در دوره جدید مدیریتی کمیته امداد و با مصوبه‌ای از هیأت امنای این نهاد، قرارگاه جهادی حاج عبدالله والی در اسفندماه سال 1399 شکل گرفت.

وی افزود: در واقع اداره کل مناطق محروم و مدیریت بحران کمیته امداد و دبیرخانه هماهنگی تشکل‌های جهادی عملاً به مجموعه‌ای تحت عنوان قرارگاه جهادی «حاج عبداله والی» کمیته امداد تبدیل شدند. که موضوعات مختلفی پیرامون مناطق محروم و حرکت‌های جهادی و مدیریت بحران را عملاً راهبری و مدیریت می‌کند.

مدیر قرارگاه جهادی ادامه داد: در حوزه تشکل‌های جهادی موضوع ما عملاً رساندن خدمات به مردم مددجو و نیازمند است. در این زمینه برنامه‌ریزی‌هایی هم شده است. این برنامه‌ریزی‌ها در حوزه‌های عمرانی، بهداشت و درمان، اشتغال و دیگر حوزه‌ها در حال انجام فعالیت‌هایی در جهت توانمندسازی مددجویان با همکاری مجموعه‌های جهادی مختلف انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: البته این جنس از این فعالیت‌ها به دلیل اینکه نهادی مثل کمیته امداد به عنوان یک نهاد پشتیبان در پشت این ماجرا قرار گرفته، توقع این است که در سطح و اندازه‌های بزرگی انجام شود. به طور مثال در حال حاضر ما در ساری و در منطقه «پشت کوه» که یک منطقه محرومی است، یک برنامه بسیار بزرگی در حال برگزاری است و با مستقر کردن 100 یونیت دندانپزشکی مجموعه‌ای شامل 100 پزشک و دندانپزشک و مجموعه‌ای از تیم درمانی مستقر شده و در حال خدمات‌دهی به مردم آن منطقه است.

مدیر قرارگاه جهادی حاج عبدالله والی اضافه کرد: در این شرایطی که سرانه‌های هزینه درمان هم بالا رفته است این جنس خدمات، خدمات بسیار ویژه‌ای محسوب می‌شود. یا اینکه در موضوع ساخت منازل مسکونی برای گروه‌هایی که در سیل‌های گذشته، خصوصاً در سیل اخیر که بسیار فراگیر بود و در 22 استان کشور روی داد آسیب فراوانی دیدند موضوعیت خاصی داشت.

فروتن یادآور شد: در حوزه مدیریت بحران هم با توجه به این وسعت جمعیتی که ما در کمیته امداد با آن مواجهه هستیم، نیاز است که مجموعه‌ای به صورت خاص برای حوزه بحران‌ها در سطح کشور در موضوع مددجویان ورود کند که قرارگاه «حاج عبداله والی» با تدابیری که اندیشیده شده در میدان حضور دارد و در اولین لحظات و در کنار سایر نهادهایی که در حال کار کردن هستند قرار دارد و البته با حمایت مردمی که همیشه در میدان حضور دارند.

مدیر قرارگاه جهادی در توضیح سخنان خود تصریح کرد: ما با توجه به ساختار نهاد کمیته امداد با افتخار در کل کشور در حال خدمت‌رسانی هستیم اما در برخی از استان‌ها نسبت مددجویی و مناطق محرومی که ما با آنها مواجهه هستیم، اولویت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است. در واقع بر اساس تعداد بالای مددجویان و مناطق محروم برخی از استان‌ها موجب شده تا جنس خدمت رسانی ما به آن استان‌ها هم بیشتر باشد.

مدیر قرارگاه جهادی افزود: اخیراً هم برای اینکه این جریان ساختارمندتر جلو برود، بعد از اینکه قرارگاه «حاج عبداله والی» در مرکز شکل گرفت شبکه ساختارمندی از این قرارگاه در سطح کشور عملاً شکل داده شد و هسته‌های جهادی شهرستانی، قرارگاه‌های استانی ما و همه اینها به دنبال این هستند که بتوانند پشتیانی بیشتری از جریان‌های مردمی انجام بدهند.

فروتن ادامه داد: اخیراً هم ظرفیتی با عنوان «مراکز نیکوکاری جهادی» را در هفته گذشته برای عزیزان جهادگر خود در سطح کشور ایجاد کردیم که این موضوع را به عنوان یک خبر خوب اعلام می‌کنم. ما ساختاری را توانستیم در مراکز نیکوکاری کشور بالا بیاوریم که گروه‌های جهادی از این به بعد می‌توانند کاملاً قانونمند و بدون جغرافیای خاصی به جمع‌آوری کمک اقدام کنند. در واقع به این صورت که در استانی کمک‌ها را جمع‌آوری کنند و در استانی دیگر آنها را در موضوع همین حرکت‌های جهادی هزینه کنند.