شنبه 15 اردیبهشت 1403

ارزش کارت ملی در ایران چقدر است؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
ارزش کارت ملی در ایران چقدر است؟

کارت ملی گویا کارایی‌های عجیب و غریبی در بازار ایران پیدا کرده است. کارت ملی گویا کارایی‌های عجیب و غریبی در بازار ایران پیدا کرده است. کارت ملی شما را 100 میلیون تومان خریداریم این سخنان یک پرنده فروش است که مدعی است تنها برای کد ملی اشخاص حاضر به پرداخت این میزان پول است. مبلغی بالایی که در شرایط سخت اقتصادی حاکم قطعا افراد زیادی را وسوسه می کند تا به این درخواست تن دهند. در واقع...

کارت ملی گویا کارایی‌های عجیب و غریبی در بازار ایران پیدا کرده است.

کارت ملی شما را 100 میلیون تومان خریداریم این سخنان یک پرنده فروش است که مدعی است تنها برای کد ملی اشخاص حاضر به پرداخت این میزان پول است. مبلغی بالایی که در شرایط سخت اقتصادی حاکم قطعا افراد زیادی را وسوسه می کند تا به این درخواست تن دهند. در واقع شاید مشابه چنین درخواستی از سوی کاسبان و افراد گروه های مختلف نیز مطرح شود. فارغ از آنکه تسری چنین رویکردی در جامعه نشان دهنده عمق فاجعه اقتصادی است که تمامی گروه های جامعه را به سمت دلالی و استفاده از رانت ناشی از اقتصادی دستوری سوق داده و تداوم آن با این وضعیت اجتناب ناپذیر خواهد بود. اما الینکه این افراد با کارت ملی چه درآمدی کسب می کنند که حاضرند بابت آن 100 میلیون بپردازند موضوعی است که بررسی ها از رانتی بزرگ در بورس کالا حکایت دارد. چرا که علی رغم سودی که خودروسازان از عرضه محصولات خود در بورس کالا می کنند، اما عدم عرضه مناسب و تورم انتظاری حاکم باعث شده تا بازار آزاد همچنان قیمت خود را بر اساس نرخ دلار 40 هزار تومانی منطبق کند. البته این روند شاید در خودروهای داخلی چندان نمود نیابد، اما در آستانه ورود خوروهای وارداتی و مقاومت بازاریان و دارندگان خودروهای خارجی قدیمی چند میلیارد تومانی باعث شده تا از هم اکنون برای ورود خارجیهای با کیفیت و کسب سودهای چند صد میلیونی صف های زیادی تشکیل شود و در این میان محدودیت خرید چاره ای جز خرید و فروش کارت ملی افرادو دهک های پایین جامعه را باقی نمی گذارد.

سایت سرانه نوشت : در اینجا به صاحب کارت ملی اجاره یا بخشی از سود داده می‌شود. در بازار ارز هر کارت ملی را بین 300 تا 500 هزار تومان اجاره می‌دادند.

از آنجایی که سود خرید خودرو از بورس کالا معمولا بیش از 50 میلیون تومان است و در خودروهای گران‌قیمت چند صد میلیون تومان هم می‌شود، احتمالا پولی که به صاحب کارت ملی داده می‌شود خیلی بیشتر از بازار ارز است.

یکی از عجیب‌ترین مواردی که درباره کارت ملی به گوش خورد فروش آن با مبالغی حتی تا 300 میلیون تومان برای ثبت نام خودروی وارداتی بود.

فروش گوسفند در ازای کارت ملی هم طی روز‌های اخیر جنجالی شد که هر چند مسئولان آن را تکذیب کردند.

بد نیست بدانید که با کارت ملی لاستیک دولتی هم داده می‌شود که قیمت آن در بازار آزاد بسیار بالاتر است.

اجاره کارت ملی برای خرید خودرو، یعنی کسانی که سرمایه دارند از کارت ملی کسانی که پول ندارند استفاده کنند و خودرو بخرند. این اتفاق در بازار دلار نیز طی چند سال اخیر رخ داده است. در این معامله صاحب سرمایه از کارت ملی فرد دیگری استفاده می‌کند.

گویا کارت ملی تبدیل به شیوه‌ای برای ارائه کالا‌های یارانه‌ای و حتی سودجویی برخی دلالان شده است.

 گسترش دلالی گری به کل جامعه

آرمان امروز نیز نشوت در سال قبل صف‌های طولانی برای عرضه خودرو در بورس کالا تشکیل شده که این موضوع باعث شده تا در هفته پیش رو عرضه 12 هزار خودرو در این تالار برنامه ریزی شود از سوی دیگر خبر عرضه قریب الوقوع خودروهای وارداتی در بورس کالا نیز مزیدی بر علت بوده تا شاهد تشدید صف های خرید باشیم. اما محدودیت های خرید خودرو خود را در قالب بازار سیاه معاملات کارت ملی نمایان کرده است. در واقع بر اساس قانون خرید خودرو در بورس کالا، «هر کد ملی (خریداران حقیقی) صرفا مجاز به به ثبت سفارش بر روی یکی از کدهای عرضه شده در تاریخ عرضه و صرفا برای یک دستگاه خودرو هستند». بنابراین از بین هرتعداد محصولی که عرضه می شود هر فردی فقط می‌تواند برای یک خودرو درخواست خرید ثبت کند. بر اساس این قانون، هر فرد دارای کارت ملی که بالای 18 سال سن دارد و از سال 98 تا کنون خودرویی به نام داشته یا دارد، نمی‌تواند از طریق بورس کالا صاحب خودرو شود. در واقع اصلی‌ترین شرط برای خرید خودرو بورسی، داشتن کارت ملی و نداشتن خودرو از 4 سال قبل تا به امروز است.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

ارزش کارت ملی در ایران چقدر است؟ 2