شنبه 1 اردیبهشت 1403

از بالون‌های استراتوسفر تا ماموریت‌های ماه

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
از بالون‌های استراتوسفر تا ماموریت‌های ماه

"جسیکا فرانتز"(Jessica Frantz) دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه ایالتی آریزونا در تمپی است که امیدوار است بتواند با کمک حمایت برنامه تحصیلی ناسا یک مرکز کاری در زمینه فناوری مرتبط هوافضا را ایجاد کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از نیچر، جسیکار فرانتز درباره این ابزار که در تصویر قابل مشاهده است، گفت: شاید ابزاری که در تصویر می‌بینید همانند ابزاری به نظر برسد که یک نفر در یک گاراژ آن را ساخته است اما باید گفت ابزاری که در تصویر مشاهده می‌کنید یک آنتن جهت دار قدرتمند است. من و هم کلاسی‌هایم در کالج فونیکس آریزونا این ابزار را برای برنامه"ASCEND" ناسا طراحی کرده و توسعه دادیم. ASCEND یکی از برنامه‌های ناسا است که طی آن ناسا بودجه پروژه‌های علمی - آموزشی را تامین می‌کند. طی این برنامه گروه‌های دانشجویی سراسر ایالت ابزارهای علمی برای اتصال به یک بالون استراتوسفر می‌سازند.

ایده تیم ما نیز پخش زنده پرواز بالون بود. برای انتقال فیلم از بالون (که می‌تواند تا بیش از 30 کیلومتر به هوا رود) ما یک رادیو پنج گیگا هرتزی (که از آن برای تامین وای - فای به هتل‌ها استفاده می‌شود)، انتخاب کردیم.

برای انجام عملیات انتقال در چنین مسافتی توسط چنین رادیوی کوچک و سبکی به یک آنتن بسیار قوی برای گرفتن سیگنال نیاز داشتیم. بشقاب استیل آنقدر سنگین است که مجبور بودیم وزنه‌های دمبل را برای رسیدن به یک حالت تعادل به آن وصل کنیم.

این تصویر که در صبح روز پرتاب و در تاریخ نوامبر سال 2019 گرفته شده است، در حال تلاش برای اتصال سیستم و ابزار زمینی با یکدیگر بودیم. اما به مشکل برخوردیم و جریان مستقیم را دریافت نکردیم. خیلی اتفاق ناراحت کننده و پر استرسی بود اما از طرفی یک تجربه آموزنده و مفید نیز بود.

ASCEND برنامه علمی بسیار آموزنده است و در آن زنان به رسیدن به اهداف خود تشویق می‌شوند و باعث اعتماد به نفس آنها می‌شود. در ماه اوت من ادامه تحصیل خود برای گذراندن دو سال پایانی تحصیل دوره کارشناسی‌ام در رشته مهندسی مکانیک را در دانشگاه آریزونا آغاز کردم و سپس به گروه ASCEND دانشگاه ملحق شدم. ما در این پروژه از فروسرخ نزدیک و دوربین‌های نور واضح برای ارزیابی سلامت پوشش گیاهی بیابان‌های آریزونا استفاده کردیم. من خیلی به کار در ناسا علاقه دارم مخصوصا که آنها قصد دارند در سال 2024 برای بار دیگر افراد را به ماه ارسال کنند و با همکاری شرکت اسپیس ایکس نیز توانستند فضانوردان را با فضاپیمای کرو دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی ببرند. به همین دلیل فرصت‌های بیشماری برای کار در زمینه هوافضا و هم چنین مشارکت در چنین ماموریت‌هایی وجود دارد.

انتهای پیام