شنبه 1 اردیبهشت 1403

از ثبت الکترونیکی بیکاری تا برقراری مستمری در سامانه روابط کار

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
از ثبت الکترونیکی بیکاری تا برقراری مستمری در سامانه روابط کار

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت رفاه با اشاره به زمینه شکل گیری و راه اندازی سامانه ثبت درخواست بیمه بیکاری در دوران کرونا گفت: به موازات سامانه بیمه بیکاری، طراحی سامانه جامع روابط کار هم در دستورکار قرار گرفت و اکنون همه متقاضیان می توانند پس از احراز هویت، مابقی موارد را در حوزه روابط کار درخواست و به ثبت برسانند.

به گزارش ایسنا، سید جواد رضوی در سومین وبینار تخصصی «حمایت از بیمه‌شدگان بیکار شده سازمان تامین اجتماعی در مواجهه با کرونا» که توسط موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برگزار شد گفت: فرایند ثبت درخواست بیمه بیکاری به کلی به صورت دستی انجام می شد. در واقع در 25 استان با مراجعه به ادارات کار و ارائه مدارک صورت می گرفت و در هفت استان دیگر توسط کاریابی ها و دفاتر کاریابی انجام میشد.

وی افزود: در واقع مراجعه حضوری در تمام فرایندها شرط اول برقراری مقرری بیمه بیکاری بود. در شرایط کرونا برای انتقال از یک روش کاملا حضوری به روش کاملا الکترونیکی با سختی های بسیاری روبرو شدیم.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت رفاه با بیان اینکه از 15 اسفند 98 مباحثی چون دورکاری کارکنان، نیمه تعطیل شدن دفاتر کاریابی و رعایت پروتکل ها در وزارتخانه مطرح شد گفت: هرمتقاضی بیمه بیکاری طبق قانون حداکثر 30 روز فرصت داشت برای ثبت درخواست اقدام کند حال با توجه به این محدودیت ها باید چه می کردیم تا فرد بیکار شده متضرر نشود؟.

رضوی افزود: بنابراین راه اندازی سامانه اینترنتی در دستورکار قرار گرفت. در نهایت ماموریت طراحی سامانه ای با قید فوریت به سرانجام رسید و تعداد کثیری از مشمولان ثبت نام کردند. همچنین بانک اطلاعاتی موجود در سازمان تامین اجتماعی، مشمولینی که سه درصد حق بیمه بیکاری را پرداخت کرده بودند مشخص شدند و افراد با ورود کدملی و کدکارگاه متوجه می شدند و به آنها اعلام می شد که مشمول بیمه بیکاری هستند یا خیر.

وی با بیان اینکه متقاضیان باید فرم ساده ای را تکمیل و ثبت درخواست را انجام می دادند اظهار کرد: برای مدیران کل استانی و حوزه ستادی وزارتخانه و تامین اجتماعی این امکان فراهم شده بود که آخرین آمار ثبت نام شدگان را در لحظه مشاهده و دریافت کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری وزارت رفاه افزود: اولین بار بود که امکان دسترسی به چنین آماری فراهم شده بود. در مواجهه با موضوع کرونا دولت اقدامات حمایتی دیگری را برای مشاغل آسیب دیده که مشمول بیمه تامین اجتماعی نبودند نیز درنظر گرفته بود و حجم زیادی از تقاضا را در این سامانه شاهد بودیم.

وی ادامه داد: به همین علت در همان ابتدا چک کردن و تطبیق اطلاعات افراد، جایگزین رسیدگی های کارشناسی و بررسی های دستی شد. تجربه حاصله از راه اندازی این سامانه در دوران کرونا این بود که استان های ما تا حدودی با این روش آشنا شدند.

رضوی با اشاره به اینکه به موازات سامانه بیمه بیکاری، طراحی سامانه جامع روابط کار هم در دستورکار قرار گرفت و اکنون همه متقاضیان می توانند پس از احراز هویت، مابقی موارد را در حوزه روابط کار درخواست و آن را به ثبت برسانند گفت: امکان پیگیری پرونده نیز وجود دارد. فرایندها تا انتهای کار از جمله برقرای مقرری، اعلام شماره حساب و... پیش بینی شده است.

وی افزود: این یک فرصتی بود که کرونا در اختیار ما قرار داد و در کنار موضوع بسیار ناراحت کننده ای به نام بیکاری و سایر مسائل و تبعات مزبور، این امکان در حال حاضر فراهم شده است که افراد بتوانند به راحتی همه خدمات در حوزه روابط کار را به صورت الکترونیکی دریافت کنند.

انتهای پیام