یک‌شنبه 15 مهر 1403

استفاده از آرد با درصد سبوس‌گیری بالا باعث افزایش خون و چاقی می‌شود

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
استفاده از آرد با درصد سبوس‌گیری بالا باعث افزایش خون و چاقی می‌شود

طاهره عربی با بیان اینکه در فرآیند تولید آرد، زمانی که سبوس از ترکیب آرد خارج می شود، مواد معدنی زیادی از بین می رود، افزود: بعد از انجام سبوس گیری با درصد بالا، بخش نشاسته ای و کربوهیدراتی آرد باقی می ماند که اثر چاق کنندگی و افزایش قندخون را دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طاهره عربی، مدیر نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در خصوص ارزش تغذیه ای نان کامل، اظهار داشت: در الگوی تغذیه ای یک فرد سالم، استفاده از انواع غلات به عنوان گروه پایه ای از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه گندم یکی از غنی ترین غلاتی است که در طبیعت یافت می شود و اغلب ویتامین های گروه B، مواد معدنی از جمله آهن، کلسیم، منیزیم، روی را در خود جای داده است، ادامه داد: مهم ترین محصولی که از آرد گندم به دست می آید، نان است که در سراسر دنیا از ارزش و جایگاه ویژه ای برخوردار است و به عنوان غذای اصلی محسوب می شود.

عربی با بیان اینکه نان با ارزش غذایی بالا، نانی است که از آرد کامل تهیه می شود، گفت: گندم دارای قسمت های مختلفی از جمله سبوس، جوانه گندم و آندوسپرم است که سبوس خارجی ترین لایه دانه و امروز فواید آن بر کسی پوشیده نیست، زیرا براساس مطالعات مختلف هیچ ماده غذایی جهت تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با سبوس برابری نمی کند.

این مقام مسئول یادآور شد: به مرور با افزایش جمعیت تقاضا برای انواع مواد غذایی و به تبع آن تقاضا برای انواع غله و نان هم زیاد شد که این تقاضاها تاثیر زیادی در فرآیند آرد سازی داشته، به صورتی که تولید آرد از دستگاه های چکشی و سنتی به روش های صنعتی تبدیل کرد.

عربی بیان داشت: نکته قابل توجه این است که میزان نگه داری آرد کامل در مقایسه با سایر آرد ها بالاست.

وی گفت: باتوجه به پیگیری هایی که در استان خراسان شمالی صورت گرفت، در گروه کاری، سلامت و امنیت استان این موضوع مطرح شده است و با همکاری یک واحد آرد در خراسان شمالی دستگاه های تولید آرد کامل وارد استان شد و در کارخانه شریعت مستقر و قابلیت تولید آرد کامل در خراسان شمالی ایجاد شده است.

وی بیان داشت: تولید آرد و نان با آرد کامل در این واحد تولیدی، انجام شد و بعد از آزمایش های صورت گرفته، ارزش غذایی بالای نان های تولیدی نیز مشهود بود.

عربی گفت: مردم باید با افزایش آگاهی ها در حوزه استفاده از آرد کامل و نان تولید شده با این آرد، سلامتی شان را حفظ کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت: همچنین، سایر دستگاه های متولی این امر، پای کار باشند و با تعیین ارزش ریالی نان تولید شده با آرد کامل، کمک کنند تا تولید آرد از این دستگاه وارد چرخه مصرف استان شود.

انتهای پیام /