سه‌شنبه 29 خرداد 1403

استفاده از علم هسته‌ای در صنعت پالایشگاهی / این تکنولوژی کاملا بومی است

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
استفاده از علم هسته‌ای در صنعت پالایشگاهی / این تکنولوژی کاملا بومی است

حکیم قیم مدیرعامل پالایشگاه آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره استفاده از علم هسته‌ای در این پالایشگاه گفت: در بازدیدی که از سوی مسئوولان حوزه هسته‌ای از پالایشگاه آبادان صورت گرفت، مشاهده شد که زمینه همکاری بسیاری در این حوزه وجود دارد. وی افزود: در ماه‌های گذشته طرح‌های آزمایشی را شروع کردیم. این طرح‌ها نتایج خوبی از جمله کاهش سولفور در محصولات پالایشی و...

حکیم قیم مدیرعامل پالایشگاه آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره استفاده از علم هسته‌ای در این پالایشگاه گفت: در بازدیدی که از سوی مسئوولان حوزه هسته‌ای از پالایشگاه آبادان صورت گرفت، مشاهده شد که زمینه همکاری بسیاری در این حوزه وجود دارد.

وی افزود: در ماه‌های گذشته طرح‌های آزمایشی را شروع کردیم. این طرح‌ها نتایج خوبی از جمله کاهش سولفور در محصولات پالایشی و کمک در تولید هیدروکربور‌های سبک از سنگین که زمینه‌ساز تولید بنزین یورو 4 و نفت گاز یورو 5 هست به دنبال داشت. با گذشت از مرحله آزمایشگاهی، شاهد امضای قرارداد در چهار زمینه هستیم تا از آزمایشگاه به سمت پایلوت صنعتی برویم.

قیم درباره این قراردادها عنوان کرد: مهم‌ترین قراردادی که امضا شد، قرارداد سولفورزدایی است. برای این کار، هر محصولی به تکنولوژی مخصوص خود نیاز دارد. سولفورزدایی از نفت گاز نیز یکی دیگر برنامه‌های ما است که اگر اجرایی شود، در تولید سوخت مخصوص کشتی‌ها کمک می‌کند.

وی افزود: با اجرا شدن این پروژه‌ها ما وارد ساخت صنعتی تجهیزاتی خواهیم شد که تکنولوژی ساخت آن‌ها در دست شرکت‌هایی در برخی کشور‌ها است که ما را تحریم کرده‌اند. این تجهیزات برای سولفورزدایی از مواد نفتی از جمله نفت کوره، نفت گاز و سایر محصولات استفاده می‌شود. با استفاده از تکنولوژی هسته‌ای و با درنظر گفتن مسائل زیست محیطی که در علم هسته‌ای رعایت می‌شود و آلایندگی صنایع موجود را ندارد، به محیط زیست آسیب کمتری می‌زنیم.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان در اشاره به قراردادهای بعدی اظهار کرد: مورد بعدی تبدیل هیدروکربور‌های سنگین به سبک است که در این زمینه نیز قدم‌های خوبی برداشته شده و اگر اجرایی شود یک تحول در صنعت پالایشی کشور محسوب می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که جزء معدود کشور‌هایی هستیم که این تکنولوزی را داریم؛ علاوه بر این، تکنولوژی کاملا بومی است. چهارمین طرح مربوط به استفاده از این تکنولوژی برای تصفیه پساب‌های صنعتی پالایشگاه است.

مدیرعامل این پالایشگاه درباره فاز دوم پالایشگاه گفت: فاز دوم پالایشگاه آبادان در اواخر دهه هشتاد طراحی شد. در ابتدای دهه نود به دلیل تحریم‌ها اجرا شدن آن متوقف و در سال 96 آغاز شد. قرار بود که در چهار سال به اتمام برسد که به علت تحریم‌ها طولانی شد. در سال 1400 با پیشرفت 55 درصدی و اجایی شدن بخش اول آن تحویل دولت سیزدهم داده شد.

وی افزود: در طول 14 ماه پیشرفت فزیکی پروژه را به 90 درصد رساندیم و در 29 اسفند 1401 رسما افتتاح شد؛ آخرین واحد بخش اول آن نیز در دو هفته آینده افتتاح خواهد شد هزینه بخش اول این فاز 1.2 میلیارد یورو بود.

قیم با اشاره به این موضوع که کاربرد این بخش افزایش ظرفیت تولیدی پالایشگاه نیست گفت: بخش دوم این فاز شامل واحد‌های کیفی‌سازی بنزین و نفت گاز است که با هزینه دو میلیارد یور، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و قرار است در عرض 42 ماه به انجام برسد.

وی در رابطه با نحوه تامین سرمایه این فاز گفت: سرمایه بخش اول این فاز، از سرمایه‌گذاری خارجی تامین شد. امیدواریم که منبع بخش دوم این فاز از تولیدات خود پالایشگاه استفاده کنیم.

مدیرعامل پالایشگاه آبادان در پایان گفت: قرار بود که ظرفیت پالایشگاه آبادان به 360 هزار بشکه برسد. اما با توجه به سیاست‌های دولت سیزدهم، ظرفیت از 370 هزار بشکه به 420 هزا بشکه در سال 1401 و به 500 هزار بشکه در سال جاری رسید.