شنبه 29 اردیبهشت 1403

استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تحقق دولت هوشمند

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای تحقق دولت هوشمند

به گزارش سرویس علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، استفاده از توان و پتانسیل فناوری‌های دیجیتال به نحوه استفاده از آنها بستگی دارد. استفاده موثر از توان فناوری‌های دیجیتال، افراد را قادر می‌کند تا در جامعه، مشارکت کنند و همچنین شرکت‌ها را برای افزایش بهره‌وری و دولت‌ها را به سمت دیجیتالی‌شدن و اتخاذ یک رویکرد کاربرمحور سوق می‌دهد.

اشاعه گسترده و استفاده موثر از فناوری‌ها و داده‌های دیجیتال مستلزم آگاهی از فرصت‌های در دسترس، پویایی کسب‌وکار، سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات و ارتباطات و دارایی‌های مکمل، به ویژه مهارت‌ها است. درعین‌حال، سیاست‌ها باید سطح اعتماد به محیط دیجیتال را تقویت کنند. به‌عنوان مثال با توانمندسازی افراد و سازمان‌ها برای مدیریت بهتر ریسک‌های دیجیتال می‌توان باعث افزایش سطح اعتماد به محیط دیجیتال شد.

راهبردهای دولت دیجیتال به اطمینان از رویکرد جامع‌تری در تحول دیجیتال دولت و بخش عمومی کمک می‌کنند. بسیاری از کشورها، برخی از جنبه‌های ارائه خدمات عمومی را دیجیتالی کرده‌اند.

بااین حال تغییرات بزرگ بین کشورهای مختلف همچنان ادامه دارد و همچنان پتانسیل زیادی برای بهره‌گیری از رویکردهای جامع‌تر دولت دیجیتال باقی مانده است. این موضوع شامل استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای دیجیتالی کردن فرآیندها و خدمات دستی یا آنالوگ است.

سازماندهی مجدد رویه‌های اداری برای دیجیتالی‌شدن آنها توسط طراحی، ایجاد پیشران‌های تغییر نیازمحور و در اختیار گذاشتن داده‌های دولتی، مواردی است که می‌تواند در این بخش مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از پتانسیل ابزارهای دیجیتال برای افزایش بهره‌وری شرکت‌ها، نیاز به اشاعه موفقیت‌آمیز فناوری دارد که این امر مستلزم سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین سرمایه‌گذاری عمومی در زیرساخت‌ها و تجهیزات است. کشورها سرمایه‌گذاری فناوری اطلاعات و ارتباطات را از طریق پشتیبانی پولی یا در نظرگرفتن مشوق خرید تجهیزات یا خدمات این حوزه و همچنین پشتیبانی غیرمالی و سایر موارد ارتقا می‌دهند.

استفاده موثر از فناوری‌ها، بیشتر به سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در دارایی‌های مکمل، به ویژه سرمایه مبتنی بر دانش نیاز دارد. دارایی‌های مبتنی بر دانش شامل تحقیق و توسعه، داده‌ها، سرمایه‌های سازمانی و مهارت‌ها می‌شود.

انتهای پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید دانش بنیان دولت هوشمند فناوری های هوشمند این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است