جمعه 10 فروردین 1403

اشتغال پایدار در روستاها مانع مهاجرت به شهرها می شود

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع

ایجاد دامداری‌های سبک، کشاورزی مدرن، کشت‌های گلخانه‌ای برای تولید مواد غذایی، تولید مواد لبنی از یک سو و توانمندسازی زنان روستایی با آموزش فرش‌بافی و گلیم‌بافی از سوی دیگر از جمله راه‌هایی است که از طریق آنها می‌توان به راحتی اشتغال پایدار ایجاد کرد.

«احد آزادی‌خواه» عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی تابناک با اشاره به برداشت یک و نیم میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه اشتغال روستایی گفت: بدون شک تسهیلات بانکی یکی از ابزارهای اشتغال پایدار در روستاها است. اگر در مجلس به دنبال رفع موانع قانونی اشتغال پایدار هستیم و دولت نیز می‌خواهد به این سمت برود، قطعا باید به سمت توسعه اشتغال در روستاها حرکت کند.

وی با تاکید براینکه «اگر بتوانیم اشتغال پایدار در روستاها ایجاد کنیم می‌توانیم مانع مهاجرت بی‌رویه به شهرها شویم،» ادامه داد: ایجاد دامداری‌های سبک، کشاورزی مدرن، کشت‌های گلخانه‌ای برای تولید مواد غذایی، تولید مواد لبنی از یک سو و توانمندسازی زنان روستایی با آموزش فرش‌بافی و گلیم‌بافی از سوی دیگر از جمله راه‌هایی است که از طریق آنها می‌توان به راحتی اشتغال پایدار ایجاد کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس با بیان اینکه صرف پرداخت تسهیلات برای ایجاد اشتغال پایدار مهم نیست، اضافه کرد: اولا دستگاه‌های متولی باید فرهنگ سازی هم انجام دهند و در این راه از ظرفیت رسانه ملی و سایر رسانه‌ها استفاده کنند. همچنین آموزش روستانشینان نیز باید در دستور کار جدی دستگاه‌های متولی قرار گیرد تا روستانشینان از یک تسهیلات حداقلی بتوانند یک اشتغال پایدار و پویا ایجاد کنند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید براینکه حمایت‌های پس از ایجاد اشتغال در روستاها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: امروز یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که روستائیان تسهیلات را دریافت کرده‌اند و به بهره‌وری رسیده اند اما محصول در دستان آنها مانده است که باید در این زمینه نیز سیاست‌های حمایتی و خریدهای تضمینی برای جلوگیری از دلالی ایجاد کرد.

آزادی‌خواه با بیان اعلام اینکه الگوی کمیته امداد برای حمایت بعدی از روستائیان می‌تواند الگوی مناسبی باشد، اظهار داشت: کمیته امداد به افراد تحت پوشش خود آموزش می‌دهد، آنها را توانمند می‌کند و سپس به آنها سفارش کار می‌دهد، آن طور که بنده اطلاع دارم مددجویان کمیته امداد رقم هنگفتی از بابت سفارش فرشی که این نهاد حمایتی به آنها داده بود دریافت کرده‌اند.

وی تصریح کرد: دولت باید با یک فرآیند مشخص بتواند مدیریتی بر اشتغال ایجاد شده داشته باشد و مانع از سرریز شدن جمعیت روستایی به شهرها شود.