شنبه 29 اردیبهشت 1403

اعتصاب بزرگ بازیگران / این سینما قرار است تعطیل بماند

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
اعتصاب بزرگ بازیگران / این سینما قرار است تعطیل بماند

انجمن بازیگران بازی‌های رایانه‌ای آمریکا از ادامه اعتصاب خود خبر داده است.

انجمن بازیگران بازی‌های رایانه‌ای آمریکا خواستار افزایش دستمزد و بهبود شرایط صنفی خود است و بیش از 34 هزار عضو این انجمن خواستار ادامه اعتصاب شده‌اند. به گفته انجمن بازیگران بازی‌های رایانه‌ای، به‌رغم افزایش هزینه‌های زندگی دستمزدهای هنرمندان این شاخه در پنج سال گذشته تغییری نکرده است. بازیگران بازی‌های رایانه‌ای، که اکثراً بعنوان صداپیشه شخصیت‌های این بازی‌ها فعالیت می‌کنند، خواستار افزایش دستمزد، امنیت شغلی، محدودیت استفاده از هوش مصنوعی، و موارد دیگری هستند که در قرارداد گذشته اعمال نشده است.

اعضای انجمن بازیگران بازی‌های رایانه‌ای، زیرمجموعه‌ای از انجمن بازیگران آمریکا هستند که از ماه ژوئیه گذشته (تیرماه) اعتصاب خود را آغاز کرده بودند. این اعتصاب اولین اعتصاب بازیگران از سال 1980 است.

تنها «اعتصاب بزرگ» قبلی در هالیوود که شامل بازیگران و نویسندگان می‌شد سال 1960 رخ داد، زمانی که انجمن بازیگران فیلم توسط رونالد ریگان رهبری می‌شد. در آن اعتصاب، هم نویسندگان و هم بازیگران با مسائل ناشی از شروع بکار تلویزیون دست به گریبان بودند و توانستند برای پخش مجدد در تلویزیون و پخش فیلم از تلویزیون امتیازهایی به دست آوردند و اولین طرح بازنشستگی و رفاهی را ایجاد کردند.

این بار اتحادیه‌های مرتبط با تولید فیلم در هالیوود در حال مبارزه برای استفاده از افزایش درآمد حاصل از پخش تلویزیونی هستند که به گفته آنها دستمزدها را افزایش نمی‌دهد و حفظ این حرفه را برای افراد طبقه متوسط دشوار کرده است. هر دو اتحادیه همچنین هوش مصنوعی را از موضوع‌های اصلی می‌دانند و نگرانند استودیوها آن را جایگزین کنند تا بی‌ارزش‌تر کردن بیشتر کارشان را نشان دهند.

اعتصاب در هالیوود بلافاصله همه برنامه‌های پاییزی را به هم ریخت، زیرا مدیران استودیوها و سرویس‌های استریم به جای برنامه‌ریزی در اتاق‌های جنگ غرق شدند تا ببینند آیا ارزش دارد فیلم‌هایی را اکران کنند که ستاره‌ها نمی‌توانند درباره آن‌ها صحبت کنند یا برای جوایز اسکار کمپین کنند؟ (حالا دیگر چه کسی می‌تواند قطعاً بگوید اسکار چه زمانی برگزار می‌شود؛ در حالی که برگزاری مراسم امی عقب افتاده است.) در همین حال، جشنواره‌های فیلم پاییزی که مأموریت اصلی آنها نمایش فیلم‌ها و استعدادهای جدید است، اغلب با هیاهوی بسیار از اولین نمایش‌ها و فرش قرمز آن‌ها، به کارشان ادامه می‌دهند و حالا به جای آن در برزخی از آشفتگی گرفتار شده‌اند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.